pátek 1. března 2013

Věk nevinnosti (1993) - 80 %


Věk nevinnosti (The Age of Innocence, 1993)
Ještě bych se trochu vrátil ke snímku "Alice už tu nebydlí". Stejně jako snímek "Věk nevinnosti" se jedná o film ze Scorseseho filmografie a oba mají trochu podobné téma, jen obě jsou nahlížena z jiného pohledu. Jaké je vlastně postavení ženy, respektive muže ve společnosti. "Alice už tu nebydlí" ukazuje ženu jako silnou hrdinku, která se staví proti problémům, jež jí život hází pod nohy, neustále se zvedá a jde dál, nejen bez muže, ale i přes ně, protože oni jsou těmi, kdo jí život komplikují. Je to ukázka toho, jak se měnilo postavení ženy ve společnosti v posledních desetiletích, ale i toho, jak se měnilo postavení ženy ve filmu. Z nevinné, bezbranné, která potřebuje ochranu, je to pořád sice křehká žena, která ale dokáže zvládnout všechny překážky osudu a pořád jít dál i bez pomoci muže.
"Věk nevinnosti" je snímkem o muži, který už má své místo ve společnosti jisté, je oblíbený, uznávaný. Částečně je to tím, kde se narodil a kdy. Žije ve společnosti, kdy je žena tou, která je v domácnosti, případně je to ona, kdo je poslušná a jako správná křesťanka se brzy vdá a v tomto manželství zůstane. Jenže sám hlavní hrdina Newland Archer (jako vždy naprosto přesvědčivý Daniel Day-Lewis) má trochu jiné názory na společnost a na rozdíl od ostatních mužů, vidí ženy jako sobě rovné. Snad i proto mu imponuje Ellen Olenska (Michelle Pfeiffer). Ona se totiž rozvedla. I zde tedy máme jednu ženu, která se staví proti osudu, proti společnosti, ale tentokrát je to muž, na kterého se soustředíme. On je vlastně tím slabochem, on je tím, kdo se podřizuje společnosti. I když miluje jinou ženu, dal slib jiné a vezme si ji, ač ona nikdy nebude tak milována, jako by si zasloužila. Tentokrát je to tedy muž, kdo je slabým hrdinou, on je tím, kdo je dalo by se říct - zženštilý. I v tomto směru ukazuje Scorsese, jak se společnost změnila, jak se role prolínají a jsou poměrně nestálé.
Příběh filmu "Věk nevinnosti" se odehrává v 70. letech 19. století v New Yorku ve vyšší společnosti, kde se nám představuje zmiňovaný právník Newland, který si má brát mladou May Welland (Winona Ryder), ale zamiluje se do ženy jiné, kterou je Ellen Olenska. Jak jsem již popsal, postavení muže v tomto případě není takové, jak očekáváme. Scorsese natočil citlivý snímek, který nám především představuje kostýmně a dobově skvěle zvládnutou romanci, která nekončí tak, jak by se dalo očekávat. I v tomto bode se tak jedná o silný snímek, který zaujme. Navíc má neskutečnou hudební složku, která střídá místy naprosté ticho, a je na ní vidět, že Scorsese si s hudbou tyká dokonale a že přesně ví, kdy je jaká melodie třeba. Však byl skladatel Elmer Bernstein také nominován na Oscara. Film si vysloužil celkem pět nominací, a to včetně herečky ve vedlejší roli (Winona), ale jedinou cenu získala pouze Gabriella Pescucci za kostýmy. Martin Scorsese dokázal, že je režisérem vhodným jak pro současný dramaticky romantický film, tak i pro dobové drama, může se klidně vydat do ulic současného New Yorku a natočit absurdní, ale přesto strhující film. Tenhle muž se nemusí štítit žádného žánru, protože v jeho případě na tom stejně moc nesejde. Zvládne dokonale všechno.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, že Daniel Day-Lewis umí být i milovník.
Hodnocení: 80 % za skvělé kostýmní drama, romantiku v historickém hávu s důrazem na dokonalost doby