sobota 16. března 2013

Taxikář (1976) - 95 %


Taxikář (Taxi Driver, 1976)
"Taxikář" je pravděpodobně jedním z nejznámějších filmů Martina Scorseseho a zároveň jedním z jeho nejlepších. Velký podíl na tom má i představitel hlavní role, Robert De Niro. V Robertovi režisér s italskými kořeny našel spřízněnou duši, muže, který hrál hlavní roli v několika dalších filmech, filmech, které se staly hitem a tím skutečně nejlepším, co režisér vytvořil. Scorsese je ale jeden z těch mužů, kteří mohou být pyšni na celé své dílo v podstatě bez výjimky. I když je taková "Bertha z dobytčáku" poměrně nezajímavým filmem, pořád se jedná o něco, co je koukatelné.
Vietnam, to je téma, které se v 70. letech, ale i v letech následujících, stávalo poměrně častým tématem filmů. Tvůrci se snažili s odkazem téhle šílené války vyrovnat. Vietnam Americe přinesl nejen pacifismus, ale také skupinu lidí - poměrně rozsáhlou -, která se z džungle měla vrátit do normálního života, ale s tím, že jejich duše nesla takové šrámy, že nebylo možné se vrátit v takovém stavu, v jakém muži odcházeli. Vietnam se prezentoval v různých filmech. "Dead of Night" byl hororovou metaforou, "Jakubův žebřík" zase metaforou psychedelickou. Filmy jako "Četa" nebo "Apokalypsa" jsou pak věrnějšími záznamy toho, co zde skutečně probíhalo. "Taxikář" se řadí spíše ke dvěma prvním, protože také ukazuje následky toho, jak dopadl jeden člověk, který ve Vietnamu bojoval.
Travis Bickle je člověk, který se vrací do Ameriky, do New Yorku a hledá si práci. Stane se nočním taxikářem, protože nemůže spát. Nespavost ho postupně nahlodává, ale není to jen ona. Jsou to i vzpomínky, které zde nejsou nijak řešeny flashbacky nebo něčím podobným, do války se nevrátíme, Travis pouze sem tam vezme zelenou bundu. Válka mu nahlodala psychiku, ale je to hlavně město, které trauma prohlubuje. Město, které nemá takovému muži co dát. Pokud, tak rozhodně ne nic dobrého. New York, který si představujeme jako město mrakodrapů, město s historií na Ameriku poměrně zajímavou, město zázraků, se v noci mění na skládku, na Sodomu a Gomoru, město hříchu a hnusu. Není zde nic krásného a Travis to sám poznává. Proto se ozbrojí. Možná jen pro jistotu, možná proto, že už v té době má v hlavě představu, jak se vykoupit.
Byla zde šance, že by jeho osud mohl skončit dobře, ale to by se na něj Betsy (opravdu krásná Cybill Shepherd) nesměla vykašlat po jednom rande, které organizačně trochu nezvládl. Další nadějí může být teprve čtrnáctiletá prostitutka Iris (Jodie Foster, které skutečně bylo 14 let), ale může jí skutečně zachránit? Je schopen jednat takovým způsobem, který lidem pomůže? Závěr je poměrně očekávanou eskalací událostí, která jen přiživuje skvělý vývoj, který postava Travise Bickela má. Jeho život se naprosto změnil, ale ne tady v New Yorku, změnil se už tam, ve Vietnamu, jen New York mu ukázal, že to zas tak jiné není, že vlastně nemá moc smysl bojovat za něco tak odporného. Přesto nám ale film dává jakous takous naději v závěru. Tohle je Scorseseho jediným obrácením se vzhůru, k nějaké naději, k nějaké vyšší spravedlnosti. Tentokrát se ale náboženským tématům v podstatě úplně vyhnul a představil nám osud jednoho muže, který s vámi pořádně pohne. Násilí je zde zobrazováno s takovou samozřejmostí, že si noční New York pořádně rozmyslíte, pokud byste do něj někdy měli zavítat.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak krásný New York skutečně umí být.
Hodnocení: 95 % za neskutečně silný příběh o jednom člověku a jednom městě