sobota 9. března 2013

Střelec (1976) - 75 %


File:Shootist movie poster.jpg
Střelec (The Shootist, 1976)
Don Siegel byl režisér, který dokázal natočit skutečně různé filmy a mnohými se zapsal doslova nezapomenutelně. "Invaze lupičů těl" je jedním z nejklasičtějších béček. "Drsný Harry" zase klasickou drsnou školou ulice, navíc postavou, která je jednou z nejklasičtějších, jaké Clint Eastwood vytvořil. Don Siegel se ale podíval i na klasické westerny, a to například se snímkem "Dva mezci pro slečnu Sáru" nebo snímkem "Cooganův trik", přičemž v obou si zopakoval spolupráci s Clintem Eastwoodem, ale natočil i snímek "Střelec", kterým se všichni diváci mohli rozloučit a Johnem Waynem.
Když jsem psal recenzi na film "Malí kovbojové", přemítal jsem o tom, že by to bylo výborné rozloučení Johna Wayna s westernem a filmem vůbec. To jsem ale netušil, že film "Střelec", který byl skutečně jeho posledním, je stejně vhodným. V roce 1976 už John Wayne nevěděl, že se mu rakovina vrátila - rakovina plic mu již vzala velkou část jedné plíce. Nemocný však byl. Proto nejprve nebyl první volbou pro snímek, ale nakonec tomu události chtěly, aby se skutečně ještě jednou a naposledy stal pistolníkem, střelcem. Musím říct, že tahle role mu sedla skvěle.
Hned od začátku je patrné, že už je John přece jen trochu starý, ale to mu nebrání v tom, aby se na koni držel pořád zpříma. Navíc jeho hlas neztratil nic na rozhodnosti. Teď ale k příběhu, který je vzhledem k Johnovu osudu poměrně zajímavý. Duke hraje J. B. Bookse, což je veterán Divokého západu, muž, který má mnoho zářezů a sám hodně přežil. Jenže proti němu teď stojí nepřítel, kterého prostě zbraněmi nepřemůže. Rakovina. Aby se rozloučil se životem důstojnou cestou, rozhodne se zůstat v malém městečku a dožít. Jenže jeho záměr zůstat v anonymitě je záhy prozrazen, když to zjistí mladík v podání Rona Howarda. Ano, toho budoucího režiséra, ale nejprve herce Rona Howarda. Z Booksovy přítomnosti nejsou vůbec všichni nadšení, především proto, že má ještě stále mnoho nepřátel. Zakusí to brzy, když se rozkřikne, že je ve městě. Jenže pořád má ještě ostrou mušku a je schopen se s padouchy vypořádat. Jenže konec přichází. Je otázkou, zda odejde jako hrdina, anebo jako v bolestech umírající muž.
Film je do jisté míry symbolický v tom, že John Wayne zemřel na rakovinu o tři roky později a již po "Střelci" nic nenatočil. Jeho život se tak ve filmu skutečně uzavřel. Pravděpodobně způsobem, který by si sám jako westernová hvězda přál. Určité spojitosti se skutečným životem můžeme hledat dál. Jeho filmová partnerka Lauren Becall byla sama svědkem umírání na rakovinu, když její manžel Humphrey Bogart skončil právě touhle cestou. Symbolismus v ukončení Dukovi kariéry je možné hledat i v tom, že v úvodu se představuje J. B. Books, ale místo toho, aby byly použity nově natočené scény, jsou použity scény ze starších Waynových filmů. Film je tak vlastně tributem tehdy ještě žijící legendě. Tributem skutečně parádním. Takový muž si podobnou poctu zasloužil. A když už jsme u toho symbolismu, postava Rona Howarda na konci odhazuje pistoli. Je konec pistolníků, westernům pomalu zvoní hrana. I když se ještě dočkáme několika skvělých, western už nikdy nebyl tak oblíbeným žánrem. Jako kdyby Waynova smrt (filmová i skutečná) představovala i smrt žánru, pro který on byl skutečnou osobností, její ikonou a legendou.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět Johna Wayna na konci, ale stále plného sil.
Hodnocení: 75 % za přece jen zasloužené rozloučení Johna Wayna se stříbrným plátnem