pátek 17. dubna 2015

Desátá oběť, Selma, Árie prérie, Karibští piráti, Cirkus Hurvínek


Desátá oběť (La decima vittina, 1965) - 85 %
Vskutku výborný snímek, který v italském teatrálním duchu ukazuje to, kam se může společnost dostat ve chvíli, kdy naprosto propadne televizi, kdy naprosto propadne komerčním iluzím a cokoli se pro ně stane zábavou. Dnes nikoli tak objevné, ale v roce 1965 přece jen skvělá kritika, která funguje i dnes, pouze s tím rozdílem, že vzniklo více podobných děl.

Selma (2014) - 80 %
Tenhle film se mi hodně zamlouval. Ani ne proto, že reálně ukazuje situaci v Americe 60. let, ale spíš proto, že reálně ukazuje, jakou nenávist - nesmyslnou nenávist! - může člověk vůči druhému člověku cítit. V tomhle i v tom, jak je snímek názorný v násilí, z něj činí něco víc než jen obyčejný historický a životopisný film, který se překvapivě nevěnuje smrti Martina Luthera Kinga, ale jednomu úseku jeho života a života černochů v Americe.

Árie prérie (1949) - 80 %
Češi pochopili kouzlo westernů, ale natočili jich skutečně málo. Jiří Trnka nádherně - i v loutkové podobě - prezentuje Divoký západ, který v jeho podání žije, má krásky, padouchy, čestné muže a nádhernou krajinu. Skutečně úchvatný pohled na to, jak může western vypadat v animovaném provedení.

Karibští piráti (Reap the Wild Wind, 1942) - 70 %
Tohle je tak prapodivný žánrový hybrid, kde nakonec dojde i na souboj s obrovskou chobotnicí (a ten je mimochodem hodně dobrý!), že prostě nejde, aby se mi "Karibští piráti" nelíbili. Určitě to není dokonalý film, je místy moc odlehčený, celkově přepálený a skáče od děje k ději, i když je tak nějak zřejmé, jak to skončí, ale stejně je to něco, co stojí za to vidět.

Cirkus Hurvínek (1955) - 70 %
Animace je skvělá, loutky jsou standardně výborné, ale ten příběh mi nějak moc nesednul. Cirkusové prostředí mám rád, ale Hurvínkovo a Spejblovo blbnutí tomu moc navíc nedaly. Není to nijak moc využito a skončilo v podstatě jen u toho, že je to jeden z dalších příběhů o Hurvínkovi, kde nejzajímavější je publikum, které je až absurdní.