pondělí 29. dubna 2013

Vedlejší účinky (2013) - 90 %


SideEffects2013Poster.jpg
Vedlejší účinky (Side Effects, 2013)
Steven Soderbergh není režisérem, kterého bych vyhledával za každou cenu. Většinou my na jeho filmech něco nesedí, o čemž jsem se přesvědčil i při sledování jeho posledních kousků. Jeho "Che Guevara" a "Che Guevara: Partyzánská válka" nebyla ani pocta ani odsouzení Ernestova života, "Bez kalhot" něco chybělo, hlavně asi nějaký smysluplnější děj, "Zkrat" mě naprosto unavil a dojem zachránil jen snímek "Nákaza", který mi uhranul svým chladným přístupem k postavám. Nyní ale přišel film "Vedlejší účinky" a mně je skoro líto, že se Soderbergh na velká plátna vykašlal a rozhodl se, že nyní bude točit pro televize, kde má pocit větší volnosti a možnosti více experimentovat. Prvním takovým příspěvkem by měl být snímek "Behind the Candelabra". Ale vraťme se k "Vedlejším účinkům", které mi vskutku učarovaly.
Už když jsem četl článek o tom, jaký je příběh filmu, zaujalo mě to. Ani nevím, čím vlastně, ale předpokládám, že tím, že se mělo zaměřovat na psychologickou stránku člověka. Tohle mě prostě zajímá, i když ne z vědeckého hlediska, ale prostě čistě z hlediska neprofesionálního, z hlediska autora, který rád píše o tom, co se lidem děje v hlavě, co je motivuje, co je posouvá k tomu, aby dělali, co dělají. Steven Soderbergh se pustil do tématu léčiv, alespoň na první pohled a rozhodl se zjistit, jaké jsou jejich vedlejší účinky. Jak se ukazuje, vedlejší účinky mohou být skutečně velmi překvapivé, a to, co se píše na instrukcích k jejich užívání, vůbec nevystihuje podstatu toho všeho.
Prim filmu "Vedlejší účinky" hraje scénář. Je promyšlený do detailů (dává vzpomenout na sérii "Dannyho parťáci") a skutečně dokáže překvapit. Je velmi dobře zamotaný, ale zamotaný takovým způsobem, aby to každý divák pochopil, nebo alespoň v závěru zjistil, kde se vlastně celou dobu skrývala pravda. Ano, jsou zde momenty, kde budete tápat a budete mít pocit, že se všechno úplně nevysvětlilo a že to úplně všechno logicky nesedí (proč byl doktor Banks (Jude Law) stále jediným, kdo mohl v ústavu navštěvovat Emily Taylor (Rooney Mara), když mu očividně měli vzít licenci, nebo byl minimálně zdiskreditován?), ale to nic nemění na tom, že scénář dokáže překvapit. Všechno rozhodně čekat nebudete, to vás ujišťuji.
Příběh má něco z atmosféry Hitchcockových filmů, ale je to především Soderbergh. Jeho kamera - když říkám jeho, myslím doslova jeho, protože svoje filmy si natáčí sám - je úžasná, místy snímá takové záběry, jaké byste si v dané scéně nedokázali ani představit, respektive nenapadlo by vás, že budou fungovat. Nesnaží se film dělat artově, ale některé záběry na vás skutečně dýchnou hloubkou, ale přitom jsou v souladu s thrillerovým příběhem, jenž sledujete. Šílenství, deprese a zmar prostupují hlavní hrdinkou, kterou ztvárnila Rooney Mara, neskutečně talentovaná mladá žena, která nám toho ještě hodně předvede. Neméně skvělý výkon pak podává Jude Law. Rozhodně se neztratí ani Channing Tatum, i když mám pocit, že proti němu Soderbergh něco má. ani ve filmu "Zkrat" mu nedal tolik prostoru. Na druhou stranu v "Bez kalhot" si to Channing vynahradil.
I když je snímek "Vedlejší účinky" v první řadě thrillerem, rozhodně se zde neztratí ani společenská kritika, která je místy hodně okatá, ale místy celkem dobře skrytá. Konzumní společnost Spojených států amerických se tu kritizuje krásně, kdy reklama je božím slovem, na kterém jediném záleží. Co řekne doktor, to není důležité, protože reklama, ta říká něco jiného. Skvěle se film otevírá a uzavírá, kdy v podstatě sledujeme jednu a tu samou scénu a říkáme si, jak víme, že my jsme těmi příčetnými? Jak víme, že ta naše kóje, ten náš prostor, který je nám vymezen, vlastně opravdu není jen tím vězením, které jsme si předělali podle sebe a myslíme si, že jsme svobodní? Výmluvný je pak záběr na Banksova syna (těsně před poslední scénou), kdy doslova vidíme tu dětskou nevinnost a přemýšlíme o tom, jestli opravdu chceme do takového světa rodit děti, jestli chceme, aby se z nich stalo něco podobného.
Steven Soderbergh podává výbornou výpověď o současné společnosti, o tom, jak nedokážeme zvládat krize a jak se hroutíme, ale to všechno balí do takového obalu, aby jednoduché přehlédnutí snímku jako sociální kritiky nebylo tak automatické. Film je napínavý, film udrží vaši pozornost, baví, ale zároveň o něm budete schopni uvažovat. Žádný jiný Soderberghův film mě zatím tak nedostal, a z tohoto důvodu si myslím, že je jeho doposud nejlepším. K ruce měl svou kameru, ale také skvělý scénář, což ne vždy v jeho filmech platilo, a pak i skvělé herce, což tedy platí pro většinu jeho filmů. Se Soderberghem lidé chtějí točit a je to dobře, protože jim dává vyniknout. Tentokrát film vyniká jako celek a jako celek výborně funguje. 90 % naprosto zasloužených.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět film, který vás skutečně může překvapit.
Hodnocení: 90 % za možná nejlepší film Stevena Soderbergha