pátek 30. ledna 2015

Povídky o bledé luně po dešti, Neporažení, Obchod na korze, Kouzlo měsíčního svitu, Obušku, z pytle ven!


Povídky o bledé luně po dešti (Ugetsu monogatari, 1953) - 90 %
Silný snímek, který je sice z minulosti, ale je o současnosti, je sice s duchy, ale pořád je o skutečných osobách a osudech, které jsou silně realistické. Tohle je film, který vás dostane svou přímostí, svým fantasy pojetím, které se neskutečně přetavuje v realitu. Krásná ukázka toho, jak žánrová směs v japonském provedení fungovala už dávno.

Neporažení (The Undefeated, 1969) - 60 %
Zase jeden klasický Wayne. Ty filmy už mi jednoduše začínají splývat. Je tu celkem dobrý příběh s koňmi, ale stejně to vedou postavy, kdy asi nejzajímavější je epizoda s indiánem a bílou dívkou. Tam bylo vidět, že někdo trochu přemýšlel i o něčem víc než jen o vtipu, kterým je tenhle odlehčený film prolezlý. Není to špatně, ale není to ani nijak výjimečně dobře.

Obchod na korze (1965) - 100 %
Skvělá ukázka toho, že česká, potažmo československá a slovenská kinematografie rozhodně mají co říct a mají z čeho čerpat. Pohled na válku očima obyčejných lidí, pohled na válku vývojem jedné postavy, a to vývojem, který je geniálně destruktivní. To, co předvádí herecká dvojice v hlavních rolích, je stejně neskutečné jako mistrné experimentování dvojice režisérské. Jeden z vrcholů československé kinematografie. A vlastně i české a slovenské samostatné.

Kouzlo měsíčního svitu (Magic in the Moonlight, 2014) - 70 %
Woody Allen ukazuje, že sice trochu stárne a jeho filmy mohou být pro někoho mírně zdlouhavé a až příliš ukecané, aniž by toho tolik řekli, ale když si vezme k dílu tak skvělé herce jako jsou Firth nebo Stone, tak ten výsledek stejně bude stát za to. A tenhle výsledek stojí, a to nejen proto, že mám slabost pro iluze a kouzelníky.

Obušku, z pytle ven! (1955) - 80 %
Mám tuhle pohádku prostě rád. Do jisté míry za to může Ladislav Pešek, který je tu výborný, ale hlavně je to naivita toho krásného souboje dobra se zlem, kde má zoo dlouho navrch, ale pak stejně zvítězí to dobro. Josef Beyvl a animátoři pak v sekvenci výprasku předvádějí něco skutečně parádního a ukazují, že animace a hraní mohou být uvěřitelně propojeny.