pátek 31. ledna 2014

Život Adele, Minority Report, Dobrý voják Švejk, Don Jon, Doktor od jezera hrochů


Život Adele (La vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2, 2013) - 80 %
Už od prvního momentu je vám jasné, že tohle natáčel tvůrce, který přesně věděl, jak má každou scénu zvládnout. Pokud chtěl prezentovat touhu, daří se mu to dokonale, ale stejně tak znudění, váhání, neschopnost zapadnout do skupiny, kráse a spontánnost milování, stejně jako upocenost a rychlost sexu. Tři hodiny a přesto je každá scéna na svém místě. Člověk tomu nechce ani věřit, dokud to neuvidí. A co je na tom nejkrásnější? Abdellatif Kechiche prostě nakreslil věci (vztahy) takové, jaké jsou, nic nepřikrášloval, byl pouze realistický, což prostě někdy znamená krutý. Nemusí se na to koukat pěkně, ale proč realitu nezachytit takovou, jaká někdy je? Díky Adèle Exarchopoulos pak vidíte, jak moc dimenzí má lidská povaha. Nejsme jen dobří nebo zlí, jsme někdy hnusní, někdy oddaní, někdy naivní, někdy hloupí, někdy naprosto nijací a jindy zase... jiní. To vše zvládne jeden člověk. Abdellatif Kechiche mě po "Černé Venuši" přesvědčuje, že divák skutečnost snese a nemusí být přehnaná, někdy stačí jen prostě nechat kameru, aby se dívala. Přesto si nemohu pomoct, ta délka je až moc nadměrná.

Minority Report (Minority Report, 2002) - 80 %
Jeden z mých nejoblíbenějších filmů od Stevena Spielberga, který má hlavně geniální předlohu, respektive základní myšlenku. To, že z ní Spielberg udělal popcornovou zábavu, to jer jedna věc. Jemu se ale stále podařilo zůstat u hlavní myšlenky a pořád je zde něco navíc než je to, abychom se bavili. Potírání zločinů ještě před tím, než jsou skutečně spáchány, je vpravdě myšlenka, která v sobě skrývá hodně potenciálu. Šlo by z toho asi vytěžit i víc, než jen převážně akční podívanou, ale i to někdy stačí. V tomto případě ano.

Dobrý voják Švejk (1956) - 90 %
Ať už je předloha jakákoli, a přiznám se, že jsem ji stále ještě nečetl, snímek "Dobrý voják Švejk" prezentuje naprosto skvělé postavy, výbornou zápletku, zajímavé zvraty a navíc humor, který by dohromady nedalo ani deset současných komedií. A není to v tom, že je trapný vtip v každé sekundě, ale tím, že je každý vtip dobře vystavěný a správně udeří. Navíc zde poznáváte začátky mnoha legendárních českých herců, respektive je poznáváte opravdu mladé. Tohle je prostě zlatý fond české kinematografie, kterému jsem se dlouhodobě úspěšně vyhýbal.

Don Jon (Don Jon, 2013) - 65 %
Wow, tak holka se rozejde s frajerem, protože ten kouká na porno. A ještě mu tvrdí, že je sráč, protože to dělá. Otázka je, jestli to Gordon-Levitt myslel jako hyperbolu, anebo je skutečně ještě někdo tak pokrytecký, aby si tohle myslel? Tak asi ano. S celým filmem mám trochu problém, zda se jednalo o záměr, anebo z toho ta společenská kritika vycházela jen náhodně. Nepříjemné postavy jsou očividně záměr, Scarlett jsem takhle příšernou ještě neviděl. Film chce něco říct, ale přesto jsem měl v závěru pocit, že se mu to úplně nepovedlo. Když to srovnám s podobně sebedestruktivním "Studem", tak ta výpověď nakonec není tak silná a je to spíš jen poukázání na problémy ve společnosti. Ne v tom, že lidi koukají na porno, ale že nejsou schopni komunikovat.

Doktor od jezera hrochů (2010) - 25 %
Já si pořád myslím, že Troška je celkem dobrý režisér a je schopen udělat scénu takovou, aby evokovala to, co chce - vtip, napětí, apod. Problém je ale v tom, že má k dispozici scénář, který je jako celek prostě špatný. Je to hrozně předvídatelné, jednoduché. Postavy nemají žádnou hloubku, a co je nejhorší, není to vtipné. A tohle je u komedie celkem problém. Film navíc slibuje exotiku, ale ta zde v podstatě chybí. Některé motivy jsou nevyužity a film se vleče v banalitách. Ten scénář je opravdu hodně špatný. Kdyby se 50 % postav vyhodilo, nic by se nezměnilo.