sobota 12. dubna 2014

Spider-Man, Shrek: Zvonec a konec, Iluzionista, Letopisy Narnie: Princ Kaspian, Spartakus


Spider-Man (Spider-Man, 2002) - 90 %
Nikdy nezapomenu na to, jaké to bylo vidět snímek "Spider-Man" v kině. Mělo to na mě obrovský vliv a je to jeden z důvodů, proč jsem se začal věnovat komiksu. Pravda superhrdinský komiks ani film mě už tak neberou, ale stejně si je nenechám ujít. I když má "Spider-Man" chyby hlavně v trikové rovině, místy je to naivní, hodně naivní, tak je to stejně nádherný kousek, kde naprosto exceluje Willem Dafoe.

Shrek: Zvonec a konec (Shrek Forever After, 2010) - 55 %
Nikdy jsem nebyl velký fanoušek "Shreka", ale je pravda, že první dva filmy jsou prostě dobré. Pak už je to jen komerce, která se snaží vyždímat co nejvíce peněz, což se nakonec i povedlo. Čtvrtý díl je dle mého názoru lepší než třetí, je docela fajn návrat ke kořenům, tedy k jinému pojetí pohádek. Je to vtipné, má to zajímavý nápad, pokud se alternativní reality týká, jenže je to pořád vaření z vody a je to celkem předvídatelné. Kouzlo se vytratilo.

Iluzionista (The Illusionist, 2006) - 60 %
Celkem zajímavý námět. Kouzelníky jsem měl vždycky rád, zasazení do éry Franze Josefa je celkem příhodné, jsou zde zajímaví herci a navíc je magie dána do souvislosti s případem úmrtí. Ono to na první pohled není špatné, jenže je to celé udělané tak nějak nekonzistentně. Není to ani pořádný thriller, ani pořádná romance a i to kouzlení je takové až moc trikové. Edward Norton je výborný, stejně tak i Giamatti, ale ten vždycky. Celkově ale spíše rozporuplné pocity než nadšení.

Letopisy Narnie: Princ Kaspian (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 2008) - 55 %
Já si tu Narnii asi budu muset někdy přečíst, protože jinak si budu myslet, že to je jen nějaký skromný odvar s fantasy, které psali jiní autoři. Filmy se tváří, že jsou epické, ale ve skutečnosti mi přijdou až neskutečně komorní, což by nebylo až tak na škodu, jenže ony komorní být nechtějí, jen tak nakonec vylezou. Není to nový "Pán prstenů" a asi nikdy nebude, ač jsem stejně zvědavý na to, jak dopadnou další díly, které by přece jen měly být natočeny.

Spartakus (Spartacus, 1960) - 80 %
Kubrick měl opravdu rád vypravěče v pozadí a právě jeho hlasem začíná i tenhle slavný historický velkofilm, spolu s filmem "Strach a touha" jediný film, na kterém se Kubrick nepodílel scenáristicky, anebo alespoň není v titulcích jako autor nebo spoluautor scénáře uveden. Je to také jeden z mála Kubrickových filmů, které jsem nikdy dříve neviděl, i když jsem měl období, kdy jsem chtěl nakoukat všechno, co natočil. K těmhle filmům pak ještě možná trochu překvapivě patří "Olověná vesta" a "Eyes Wide Shut". Kubrickova neúčast na filmovém scénáři je dána i tím, že Kubrick nebyl prvním zamýšleným režisérem, stal se jím až po týdnu natáčení, kdy Douglas a jeho produkční společnost odmítli dál spolupracovat a Anthonym Mannem. Takové uspořádání nakonec vedlo k tomu, že se jednalo o skutečně zakázkový film, kde si Kubrick nemohl dělat, co by chtěl. Přesto - anebo právě proto? - natočil nejvýdělečnější film své doby. Kubrick natočil film, který je poplatný své době, Douglas si nahradil zklamání z toho, že se nestal hvězdou snímku "Ben Hur". Je to výborný historický epos, je výpravný, místy doslova bombastický, hlavně pokud jde o velké scény, silný v niternějších a skromnějších pasážích, ale stejně se nemohu ubránit tomu, že jako historický film "Spartakus" tolik nevybočuje, alespoň po stránce režijní, spíše je silný příběhem. Je to ale i tím, že v dané době se natočilo hodně silných historických eposů. Kubrick skvěle zvládá velkolepé bojové scény, což pro něj později není rozhodně až tak obvyklé, protože se soustředí na méně impozantní scény, což je dáno i tím, že si uvědomil, že exteriéry nejsou pro něj.