úterý 7. května 2013

Šmejdi (2013) - 80 %


Šmejdi (2013)
Do kina na české filmy moc nechodím a je to asi trochu chyba, ale prostě mě většinou nezajímají. Výjimkou byl například snímek "Ve stínu" anebo právě dnes recenzovaní "Šmejdi". Tenhle dokument vzbudil celkem poprask a lidé začali o tématu, o němž film vypráví, více mluvit. Jsou různé petice, Silvie Dymáková je zvána do různých pořadů a "Šmejdi" se dostali do široké distribuce s tím, že senioři nad 65 let mají vstup zdarma. Je to dobře, že se kolem toho vytvořil takový humbuk, protože tenhle film ho potřebuje. Lidé to musí vidět, především pak ti, kteří se účastní "prezentačních akcí" s vidinou toho, že dostanou dárek zdarma, že něco uvidí, že si užijí výlet, ale hlavně, že nebudou sami. Jak už asi víte, "Šmejdi" se zabývají prodejci na prezentačních akcích pro důchodce, na akcích, které se na první pohled tváří jako neskutečná výhra pro toho, kdo se zúčastní. Nutno říct, že po zhlédnutí snímku - i během něj - budete mít pocit, že slovo "šmejdi" je ještě příliš laskavé na to, co ve skutečnosti sledujete.
Nejprve ale k tomu, co se na filmu úplně nepovedlo. Téma je silné, o tom žádná, ale chyby zde jsou. Silvie je v podstatě nováček, i když se za ni postavila Helena Třeštíková a film jí produkovala. Záběry ze skryté kamery jsou nekvalitní, ale to není ta hlavní chyba. Problém je v tom, že místy jsou prostě prázdné. Jako kdyby se Silvie při stříhání snažila o umělecký dokument. V takovém případě se ale ptám proč? Symbolický závěr by mohl stačit. Tenhle snímek je hlavně o výpovědi, je o faktech, o tom, jak je se seniory na předváděčkách zacházeno. Proč se zbytečně snažit o nějaký umělecký dojem, když tady jde opravdu o to, co je nám řečeno? Trochu zbytečné, přitom snímek opravdu dokáže upoutat svou výpovědí. Příběhy, které jsou zde prezentovány, opravdu zasáhnou asi každého. Co se mi ještě nelíbí. To je styl propagace. Pro srovnání jsem uvedl oba plakáty, které jsou v různých variacích používány. Ten první je dobrý - je vidět, kdo jsou šmejdi. Ale při pohledu na druhý, kde je tvář starší paní, jedné z důchodkyň-protagonistek, se vám najednou vybaví špatná asociace. Velkým písmem je napsáno "Šmejdi" a vedle toho tvář stařeny. Najednou máte pocit, že šmejdi jsou důchodci. Je škoda, že se použil takový styl. Ten je i v úvodní scéně filmu, která se také snaží o určité umělecké ztvárnění, které však nemá potřebnou přidanou hodnotu.
Teď už k dokumentu samotnému. To, co nám prezentuje, je prostě síla. Chvílemi jsem s naprosto otevřenou pusou zíral na to, jací lidé mezi námi jsou. Je to neskutečné. Věděl jsem, na jaký film jdu, šel jsem na něj úmyslně, tušil jsem, že budu sledovat šmejdy při práci, ale to, co si dovolí, to bylo naprosto neuvěřitelné. Násilné napadání, to je většinou až eskalace, ale odpírání oběda lidem s cukrovkou, posmívání se postiženým lidem, zamykání na záchod, urážky, ponižování, nadávky a křik. Tohle všechno jsou zbraně těch, kteří vašim prarodičům nabízejí "zaručeně to nejlepší na trhu". Dokážou seniory tak dokonalo oblbnout, že je to neuvěřitelné. Využívají psychologické poznatky, davové ovlivňování, nátlak, aby výrobek, který se dá koupit za pár stovek, prodaly za desítky tisíc. A důchodci si koupí. Někdy jen proto, že to tak prostě berou, tak to má být. Výrobek pak přinesou domů a ani ho nepoužijí. Už na ně mají vyhrazenou i místnost, kde skladují všechno.
Asi se najdou lidé, co si řeknou, že ti důchodci jsou vlastně hloupí, ale to je příliš krátkozraké. Šmejdi využívají skutečně promyšlené taktiky, což je skvěle doloženo i komentáři psycholožky, právníka a případně i dalších specialistů. Potěšila přítomnost Romana Vaňka, kterého uznávám jako bojovníka proti šmejdům. Šmejdi ví, co dělají, ví, že senioři chtějí hlavně společnost, chtějí hlavně nebýt pořád sami zavřeni doma, chtějí ještě žít. Návštěva zajímavého místa je dokáže nalákat. Bohužel někdy se stane, že v prospektu slibovaný výlet ani nepřijde na program dne. Když předváděčka trvá sedm hodin, ani se není moc čemu divit. Jděte na tenhle film. Jděte na něj sami i se svými rodiči a prarodiči. Šiřte o něm informace dál. Tohle je ten případ, kdy je obsah skutečně důležitý. Pokuste se změnit alespoň něco málo a zamezte tomu, aby se tihle lidé dál přiživovali na seniorech. Nebude to jednoduché, ale tohle je dobrý první impuls.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, to, kdo jsou ne šmejdi, ale rovnou svině.
Hodnocení: 80 % za silné téma se silnými příběhy, ale s horším zpracováním