pondělí 25. února 2013

85. udílení cen Akademie filmového umění a věd (Oscary 2013) - ohlédnutí

85. Oscary jsou za námi a myslím si, že se jedná o jedny z nejklidnějších cen, které se v posledních letech rozdávaly. Nebylo zde žádné výrazné překvapení, snad jen trochu zklamání z některých udělených cen. Rád bych se za udílením Oscarů ohlédl a přidal nějaký ten svůj názor, když už mám web o filmech. Je to přece jen jedna z největších filmových událostí roku.
Vzhledem k tomu, že krátké filmy mě nikdy příliš neoslovovaly a stejně tak je to i s dokumenty, které také příliš nesleduji. Tak pouze v rychlosti, jak to bylo s těmito kategoriemi:


Existují i další oblasti, v kterých nejsem tak zběhlý, a to jsou především zvukařské profese. Dobrý soundtrack poznám, ale většinou si ho musím poslechnout až dodatečně, protože ve filmu ho většinou příliš nevnímám. Nyní tedy ke zvukařským cenám, kde jsem si tipoval především píseň "Skyfall", která nakonec vyhrála. Někdy to, co slyšíte desetkrát za den na jedné rádiové stanici, nemusí být pouze komerční "pecka", někdy je to opravdu umění.

  • Nejlepší píseň: "Skyfall" (Adele, Paul Epworth za píseň "Skyfall") - Jak jsem psal výše, některé písně jsou hity čistě proto, že jsou prostě dobré.
  • Nejlepší mix zvuku: "Bídníci" (Andy Nelson, Mark Paterson, Simon Hayes) - Nebylo by trochu divné, kdyby si muzikál nesáhl alespoň na jednu cenu spojenou se zvukem?
  • Nejlepší střih zvuku: "Skyfall" (Per Hallberg, Karen M. Baker) a "30 minut po půlnoci" (Paul N.J. Ottosson) - Jedno z větších překvapení, protože se zase nestává každý rok, aby se o cenu děllily dva různé filmy.
  • Nejlepší hudba: "Pí a jeho život" (Mychael Danna) - Johnu Williamsovi už holt Akademie nepřeje, stačí, že má 5 Oscarů a k tomu dalších 43 nominací.

V oblasti vizuálních efektů už jsem měl svého favorita a ten se nakonec stal i vítězem. Jak jsem psal ve své recenzi, snímek "Pí a jeho život" je místy tak krásný, až je kýčovitý, ale to nic nemění na tom, že vizuální efekty prostředí, ale hlavně zvířat, jsou naprosto dokonalé.

  • Nejlepší vizuální efekty: "Pí a jeho život" (Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer, Donald Elliott)

Designové ceny jsou většinou takové, kde vás hned napadají favorité, kteří by si ceny zasloužili. Například "Hobit: Neočekávaná cesta", "Anna Karenina", "Bídníci" a vlastně i "Lincoln". Tohle jsou prostě filmy, které zaujmou tím, jaké mají kostýmy, jaká je výprava. Vítězové ve třech kategoriích byly následující:

  • Nejlepší výprava: "Lincoln" (Rick Carter, Jim Erickson) - Možná největší překvapení celého večera, protože v podstatě všechny čtyři další nominované filmy ("Anna Karenina", "Bídníci", "Hobit: Neočekávaná cesta" a "Pí a jeho život") by si cenu zasloužily více, ale tak "Lincoln" měl dvanáct nominací, musel proměnit alespoň jednu. Nebo dvě...
  • Nejlepší kostýmy: "Anna Karenina" (Jacqueline Durran) - Pro mě osobně byly kostýmy to nejkrásnější na celém filmu. Bohužel. Cena naprosto zasloužená. Přece jen, kostýmy pro "Sněhurku" už byly trochu přepálené.
  • Nejlepší makeup: "Bídníci" (Lisa Westcott, Julie Dartnell) - Pořád si myslím, že maska pro film "Hitchcock" byla skvělá, jen se prostě nepodobala Alfredu Hitchcockovi.
Tak už jen dvě technické ceny a dostáváme se k těm, které většinou zajímají i zbytek světa. Těmi posledními technickými (kromě scénářů) jsou cena za kameru a střih:
  • Nejlepší kamera: "Pí a jeho život" (Claudio Miranda) - Trochu se to dalo očekávat, protože přece jen v tomhle filmu najdete záběry, které v jiných filmech, které byli nominované, neuvidíte. Dokonalé zobrazení scén od detailů až po široká panoramata.
  • Nejlepší střih: "Argo" (William Goldenberg) - Střih většinou není to, co mě na filmu zaujme, snad kromě snímku "Láska", ale ať už "Argo" dostane jakoukoli cenu, přeji mu to. Ať si kritici film kritizují (a že jich zase není tolik), "Argo" si ovace zaslouží.
Nyní už k nejlepším filmům, tedy alespoň k těm, které nejsou vrcholem večera. Animovaný film a film cizojazyčný. V obou jsem měl želízka, ale trefil jsem se jen u jednoho, i když je pravda, že vítěz animovaného filmu se dal více jak předpokládat.
  • Nejlepší animovaný film: "Rebelka" - Doufal jsem, že si cenu odnese Tim Burton a jeho "Frankenweenie: domácí mazlíček", ale jakmile mají film Pixaři, a to je v podstatě každý rok, konkurence má většinou utrum.
  • Nejlepší cizojazyčný film: "Láska" - I když byl snímek "Královská aféra" neméně skvělým, "Láska" byla favoritem už od začátku, a to i proto, že se dostala i do kategorií Nejlepší film, Nejlepší režie, Nejlepší originální scénář a Nejlepší herečka.
Dostáváme se ke scénářům a k cenám, které mě osobně velmi zajímají. Už jen z toho titulu, že hodně píšu, se vždycky u filmu zaměřuji hlavně na příběh. Obě ceny vyhrály filmy, kterým jsem to přál. "Argu" především proto, že jsem dlouho neviděl scénář s tak ujetým nápadem, který se bere tak nádherně vážně a navíc vychází ze skutečných událostí, že mu prostě nejde odolat. "Nespoutaný Django" pro mě byl favoritem především proto, že Tarantino je pro mě scenáristický génius, který i z naprostého klišé dokáže udělat něco nového, navíc do příběhu zakomponuje takové scény, které by si nikdo jiný nedovolil, protože by to vypadalo hloupě. Ano, mám radost, když vyhrají mí favoriti, kdo by neměl. Alespoň mi to trochu vynahradilo zklamání z toho, kdo se stal vítězem režisérské ceny. Ang Lee není špatný režisér, předvedl to už několikrát ("Tygr a Drak" nebo "Zkrocená hora"), ale tentokrát si myslím, že cena měla připadnout Michaelovi Hanekemu. Bohužel mám pocit, že namísto toho, aby se tento rok prosazovaly cizojazyčné filmy jako loni (viz vítězné tažení filmu "The Artist"), ale spíše se akademie zaměřila na domácí tvorbu. Ang Lee je pak kompromisem díky svému taiwanskému původu. Ale nemohu mu upřít, že je skvělým režisérem, jen si prostě myslím, že Haneke dokázal film podat tak neskutečně silně, a to i přesto, že jeho filmy jsou většinou divácky jen těžko přístupné. Navíc vyždímal z herců všechno. Akademie však hlasovala, jak hlasovala. Angovi to přeji, Michaelovi zase přeji další skvělé autorské filmy.
Konečně jsem se dostal k cenám, které většinou zajímají i ty, kteří se zase o Oscary tolik nestarají. Který herec se stane pro daný rok tím nejlepším? Nejprve tedy ke kategorii herců ve vedlejší roli. U mužského osazenstva pro mě existovala jen jedna jediná volba - Christoph Waltz. Tenhle Rakušan s Quentinem vytvořil tak neskutečnou symbiózu, že to je i mnohem lepší než QT a jeho vztah s Umou Thurman. Ať už Hans Landa anebo Dr. King Schultz, oba dva si Oscara zasloužili, oba dva ho dostali. A Christophovi moc gratuluji. Co mě trochu mrzí, to je herečka ve vedlejší roli. Ne snad proto, že bych Anne neměl rád, ale prostě jsem fandil ostatním. Asi bych preferoval Sally Field, protože si pořád myslím, že Anne se pro "Bídníky" sice obětovala, ale ten výsledek mi neseděl. Sally Fieldová paní Lincolnovou ztvárnila s grácií, a to i jako částečně zlomenou ženu. Ale budiž. Anne to samozřejmě přeji, protože je to skvělá herečka. O kom jsem nepochyboval vůbec, to byl Daniel Day-Lewis. Už ve chvíli, když jsem viděl trailer filmu "Lincoln", věděl jsem, že budu svědkem dalšího naprosto neuvěřitelného výkonu. Ten jsem dostal. I když tu byly další skvělé herecké výkony (Joaquin Phoenix nebo Bradley Cooper) o Danielovi jsem ani na chvíli nezapochyboval. Ano, vytvářím si k hercům určitý osobní vztah a přeji vítězi, že je prvním mužem, kterému se podařilo získat sošku za Nejlepšího herce v hlavní roli již potřetí. Nikdo jiný to zatím nedokázal. Že by se třeba ještě Tom Hanks trochu zberchal? No, nakonec herečka v hlavní roli. Moc jsem fandil Jessice Chastain a myslím si, že je špatně, když tak dobrý film jako "30 minut po půlnoci" nezískal žádnou z hlavních sošek, navíc jeho jediná je dělená za střih zvuku (viz výše), ale nedá se nic dělat. Jennifer Lawrence byla ve své roli ve filmu "Terapie láskou" neodolatelná a skvělá, ve 23 letech je to obrovský úspěch. I když jsem jí po "Hunger Games" neměl příliš v lásce, hodně rychle dokázala změnit můj názor. I jí musím gratulovat, stejně jako Danielu Day-Lewisovi. Jako dva vítězové jsou ukázkou dvou naprosto specifických hereckých stylů. On je génius (Kevin Smith o něm nedlouho po udělení Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli řekl, že to je člověk, který vynalezl herectví a já s ním musím souhlasit), který se do role naprosto položí, prožívá jí, stává se tou postavou a vy nevidíte Daniela Day-Lewise, vidíte Abrahama Lincolna, Daniela Plainviewa nebo Hawkeye. Na Jennifer je zase vidět, že je mladou herečkou, která se do role pokládá, chce hrát uvěřitelně a myslím si, že jí to stojí ještě dost úsilí. Přesto ukazuje talent díky tomu, že je neskutečně přesvědčivá. Akademie tentokrát vybrala herce, které nemůže jen tak někdo kritizovat. Všichni čtyři herci si to zaslouží. Ano, i Anne. Jen pro shrnutí:
  • Nejlepší herec v hlavní roli: Daniel Day-Lewis ("Lincoln")
  • nejlepší herečka v hlavní roli: Jennifer Lawrence ("Terapie láskou")
  • Nejlepší herec ve vedlejší roli: Christoph Waltz ("Nespoutaný Django")
  • Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Anna Hathaway ("Bídníci")
Nakonec to nejlepší. Samozřejmě se musí jednat o vítěze nejlepšího filmu roku 2012. Výběr byl z celkem devíti filmů a musím říct, že osobně jsem jasného favorita neviděl. Jako kdyby zde bylo více dobrých, vlastně skvělých filmů, ale žádný nad ostatními nevyčníval. "Láska" zaujala svým specifickým pojetím, "Divoká stvoření jižních krajin" zase spojením fantazie s neskutečnou hlavní hrdinkou, "Bídníci" ohromili pěveckými výkony, které byly na herce podle všeho neskutečné, "Argo" zase tím, že i ve skutečnosti se mohou dít příběhy, které jsou jen těžko uvěřitelné, ale zároveň zábavné a silné, aniž by bylo třeba moc tlačit na pilu. Alespoň většinou. Tarantino oslnil dalším svým specifickým filmem "Nespoutaný Django", který byl přece jen moc roztahaný. "Pí a jeho život" je krásným filmem ve stylu "Forresta Gumpa", "Lincoln" zase vlasteneckým historickým filmem a na to Američané většinou dost slyší. "30 minut po půlnoci" představuje události nedávné, vítězství/nevítězství nad terorismem, "Terapie láskou" zase ukázala, že romantické filmy rozhodně nejsou mrtvým žánrem. Devět filmů, které rozhodně všechny stojí za zhlédnutí. Nakonec vyhrál snímek "Argo". I když není Ben Affleck tím nejlepším hercem, jako režisér je rozhodně mnohem silnější a mě mrzí, že nebyl aspoň nominován za Nejlepší režii. Fandím tomuhle chlapíkovi už dlouho. Přesto mu patří gratulace, stejně jako celému týmu, který se na snímku "Argo" podílel. Tenhle film mě osobně dostal a myslím, že to je jeden z nejlepších pohledů na nepokoje mezi národy, nepokoje, které lze řešit i jinak než válečným konfliktem. Poslední cena pro úplnost seznamu:
  • Nelepší film: "Argo"
Líbí se mi trend, který byl tentokrát zvolen. Není zde film, který opanuje většinu kategorií, a to jednoduše proto, že filmy byly neskutečně vyrovnané, žádná jasně zářící hvězda zde nebyla. Přesto si každý může najít svého oblíbence. Jsem rád, že nepanoval trend vlasteneckých filmů a na Spielberga se v podstatě nedostalo, i když Danielovi jsem cenu velmi přál. Ale tak ten ji dostal. "Lincoln" je příliš patetický film, čemuž se třeba takové "Argo" nebo "30 minut po půlnoci" skvěle vyhnuly, i když se také zaměřují na americkou historii a vlastenectví se zde řeší, nikoli však obdivně, alespoň ne nutně. Alespoň já jsem měl z "Arga" pocit, že není vlasteneckým filmem, ale celou dobu si z celého příběhu a přístupu Američanů trochu utahuje. Osobně jsem spokojený s tím, jak se hlasovalo a jen se těším na to, co nás čeká tento rok. Myslím, že toho bude hodně, co nás dostane.