neděle 19. května 2013

Velký Gatsby (2013) - 35 %

File:TheGreatGatsby2012Poster.jpg


Velký Gatsby (The Great Gatsby, 2013)
Když jsem se díval na trailer snímku "Velký Gatsby", musím říct, že mě skutečně nadchnul. Tohle byl film, který bych v kině rád viděl. Trochu mě překvapilo, že se film vysílá i ve 3D, ale zase tak moc jsem se nad tím nepozastavoval. Těch 3D filmů je dneska tolik... Trochu podezřelé mi to být mělo. Jestli má totiž film jít do 3D kina, předpokládá se, že bude vizuální stránka nějakým způsobem upravena, že bude zajímavá a že zde bude prostor pro efekty. V dramatu z doby 20. let minulého století, z doby budování New Yorku v gigantické město, jakým je dnes, se na první pohled těžko hledají prvky něčeho, co by nás mělo oslnit. Jenže tohle je Baz Luhrman, člověk, který se vyžívá ve velkoleposti, uměleckosti (té kabaretní) a také v kýčovitosti. Celou dobu, co jsem se na film připravoval, jsem si říkal, že by to mohlo být dobré. Ale pak mi tam vždycky vyskočilo jméno Baze Luhrmana a já si řekl: "A sakra."
"Velký Gatsby" je jeden z velkých příběhů, které jsou pro Američany povinnou literaturou. Napsal ho Francis Scott Fitzgerald, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších autorů ztracené generace. Jeho dílo je doslova povinnou četbou. Z filmu ale nebudete mít pocit něčeho podobného. Kniha má být obžalobou společnosti a toho, jak jsou bohatí ubozí a jak si hrají na své zámečky, kde si myslí, že uchovávají štěstí pod slupkou bohatství. Pozlátko je jen potvrzením toho, že pod ním se nic nenachází, jen prázdno. Štěstí? Vždyť ani vlastně neví, co má štěstí znamenat. Bohatství, to je jistota. Co na tom, že to je bohatství zrozené v neštěstí? Hlavně, že máme jistotu, že nebudeme trpět nouzí. Nebudeme nikdy šťastný, budeme s člověkem, který nám ubližuje, ale budeme šťastní.
Nick Carraway je muž, který si myslí, že najde v New Yorku štěstí. Jenže se mílí. Již na začátku zjistíme, že příběh, který se bude odehrávat, je ve skutečnosti vyprávěn psychologovi, kterému se Nick svěřuje s tím, že New York naprosto nenáviděl odcházel rád. Nesnášel všechny lidi. Až na jednoho. Tím mužem byl Gatsby. Jméno, které je na začátku opakováno neustále a chvíli trvá, než se s ním všichni seznámíme. Ale když už k tomu dojde, je to nástup poměrně dobrý. Leonardo DiCaprio dokazuje, že je dávno hercem pro velké role, a jakmile se jeho Gatsby skutečně objeví na scéně, kvalita filmu se zvyšuje. Jsou to herecké výkony, které vás u filmu skutečně udrží a určité očekávání, které z filmu budete mít, pokud příběh neznáte. Tobey Maguire hraje dobře, stejně tak i Carey Mulligan. Proti nim těžko budete něco mít. Neztratí se ani Joel Edgerton nebo Isla Fisher. Jenže to, v čem se snaží hrát, to je prostě něco neuvěřitelného.
Baz Luhrman se rozhodl, že si natočí film, který bude zase jednou stylizovaný. Je to pochopitelné a dokonce by to i příběhu sedělo, ale to, čeho jsme svědky, to je místy až nevkus. Je to kýčovité drama, které se nás snaží oslnit nablýskaným světem boháčů, ke kterému kontrastuje chudoba. Styl filmu vám ani nedá prostor, abyste si toho kontrastu vlastně všimli, nebo si alespoň uvědomili, jaký má vlastně význam. Nejde o kontrast. Jde totiž o parádní nájezdy kamery, o 3D vizuální stránku, díky které se film promítá i ve 3D projekci. Osobně jsem viděl klasickou 2D verzi. Baz Luhrman si neskutečně pohrál s tím, aby film vypadal dobře. Vypadá dobře, jen je to místy neskutečně přehnané. film není cirkus a z filmu byste si neměli odnášet jen vizuální požitek, ale i něco víc. Vždycky jde i o příběh. Ten tu ale pořádně chybí. I když je zde nějaký milenecký spletenec cudnosti, postavy jsou napsány tak nevěrohodně, že vám to stejně celé přijde až nesmyslně jednoduché a v konečném důsledku vlastně o ničem.
Z postav nejsou cítit skutečné emoce. Proč vlastně Tom tolik touží po své milence? Jak hluboký je mezi nimi vztah? Víme, že hluboký, ale proč tomu tak je? Na otázky se nedá odpovědět, odpovědi na ně jsou upozaděny. Do popředí se dostává hudební složka, kterou jedni budou oslavovat jako inovativní, moderní, druzí ji budou nenávidět a budou ji kritizovat jak znásilňování klasiky. Jsem na rozmezí obou skupin, ale prostě mi přijde divné, když v takovém snímků zní moderní rap. Není to až tak nepochopitelné, jedním z producentů snímku byl i rapper Jay-Z. Baz Luhrman tak do reality přenesl jednu z myšlenek knihy: "Že nemůžeme opakovat minulost? Ale samozřejmě, že můžeme." Luhrman ji opakuje jinak, podle vlastního přesvědčení a dle mého názoru to není způsob, který bude sedět. Mně nesedí. Navíc mě více nadchnul trailer, a to i díky svému skvělému střihu. Film už takovou atmosféru rozhodně nenabízí. Pod tím blištivým pozlátkem se vlastně neskrývá skoro nic.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak se dá trpět u filmu, který chce být hodně nablýskaný.
Hodnocení: 35 % za trailer, který byl mnohem zajímavější než finální výsledek