středa 5. března 2014

The Cowboy and the Frenchman, Goldfinger, 127 hodin, Smrtící úder, Edith Piaf

V první řadě se nejedná o samostatný film, ale o část seriálu "Les Français vus par", který byl krátkou televizní minisérií s nijak závratnou životností. Lynchův příspěvek pak ale obstojí i jako samostatný film. Je to snímek, kde Lynch prezentuje svůj smysl pro humor, který se později více - a lépe - projevil v "Twin Peaks". Je to takové malé absurdní divadlo, které může být až nesnesitelné.

Goldfinger (Goldfinger, 1964) - 80 %
První bondovka, kde se konečně objevuje Q a nějaké ty vychytávky, které dávají filmu nový náboj. Nutno říct, že jako kluk jsem tohle měl hodně rád. Jenže v tomhle filmu je toho mnohem víc, co na sebe poutá pozornost. Kromě skvělého záporáka je to i jeho sluha se smrtící buřinkou, no a samozřejmě i pozlacení obětí. Krásně děsivé. Nepamatuji si všechny bondovky a myslím, že jsem jich v minulosti opravdu viděl dost, ale tahle mi v paměti jednoznačně zůstala. Myslím, že i to svědčí o jejích kvalitách. Některé scény a prvky se opravdu vryjí do paměti.

127 hodin (127 Hours, 2010) - 90 %
Snímek, díky kterému jsem se začal ještě více věnovat Boylovým snímkům a také Francovi, kterého mám od té doby rád. Tohle je snímek, který ukazuje, že život prostě dokáže napsat takové příběhy, kterým by, jako vymyšleným, nikdo pořádně nevěřil. Ono to zní hloupě, že se chlapík zasekl, protože mu na ruku spadl kámen, ale vzhledem k tomu, že se to stalo a jaké byly následky, je tohle opravdu událost, která zanechá dojem i na divákovi. Natočeno dostatečně zajímavě, aby se pořád něco dělo, i když se vlastně dlouho nic neděje.

Smrtící úder (Killshot, 2008) - 40 %
Mickey Rourke je hrozná držka, ale stejně má ten chlap charisma. Gordon-Levitt mu jde docela na ruku a jejich společné scény jsou povedené. Bohužel Joseph Gordon-Levitt se velmi rychle stává otravným, stejně jako příběh, který chce být drsný, ale vlastně vůbec není. Scéna před realitkou je jak z filmu, kde na place zrovna nebyl režisér. Nakonec si říkáte, že celou dobu čekáte jen na něco, co se mohlo stát už v prvních deseti minutách. A tak je film docela o ničem...

Edith Piaf (La môme, 2007) - 80 %
Samozřejmě, že mi neuniklo, jak byl výkon Marion Cotillard adorovaný a dokonce oceněný nejen Oscarem, ale i Českým lvem, a to díky české koprodukci, ale když jsem snímek konečně viděl, nemohl jsem uvěřit tomu, co zde tahle Francouzka předvádí. Neskutečný výkon. Kéž by se vykašlala na velké bijáky a dál nás uchvacovala svými výkony v menších, smysluplnějších filmech. Pravda, nebýt jí, tak snímek asi tolik nevyniká, i když zajímavé skoky v čase ho trochu ozvláštňují, možná až zbytečně. I tak je to ale kvalitní snímek s nádhernou hudbou. A Marion i tohle všechno odzpívala... Neskutečné.