neděle 9. března 2014

Duna, Dostaň ho tam, Diamanty jsou věčné, Šílený Max 2 - Bojovník silnic, Man of the Year


Duna (Dune, 1984) - 60 %
Pokud znáte novější Lynchovy filmy, asi se divíte tomu, že vůbec zkouše něco jako "Dunu" natočit. Tak v první řadě, ona je to látka neskutečně zajímavá, kterou se doposud nepodařilo vhodně na plátna převést. A nejspíš ani nepovede. Je to příliš rozsáhlé, příliš komplikované, příliš náročné a výsledek nejistý. V případě Lynche to platí. Jsou zde krásné scény, které jsou jasně jeho dílem, ale jako celek film nefunguje a fungovat nemůže. Nevím, jak by to dopadlo, kdyby se ven dostala verze, kterou on chtěl, ale dnes už je moc vidět, jak snímek zastaral. Pokud neznáte předlohu, je celkem snadné se v příběhu ztratit, stejně jako je snadné ho nepochopit. Lynch se snažil, ale posléze musel sám pochopit, že tohle není něco, co chce dělat, a jak to chce dělat. Není to až tak obrovský průšvih, ale lynchovský styl tomu nesedí. Navíc je to mnohdy i přes obrovský rozpočet až neskutečně komorní a levné. Tohle k takovému sci-fi nesedí.

Dostaň ho tam (Get Him to Greek, 2010) - 75 %
Mám rád Russella Branda a sedí mi v podstatě v jakékoli roli, i když v těch klidnějších, méně agresivních, ho mám přece jen trochu raději. To ale neznamená, že tady mi nesedl. Skvěle jsem se bavil, a i když je zápletka celkem jednoduchá a banální, tak se kolem ní děje docela dost zajímavého a zábavného. Sem tam je to trochu ohrané, ale pro mě zábavný film. Jinak ten český název vůbec neevokuje instruktážní porno...

Diamanty jsou věčné (Diamonds Are Foerever, 1971) - 65 %
Líbí se mi, jak už v úvodu se hraje na to, že novým bondem je opět Sean Connery. Jeho nástup na scénu není úplně impozantní, ale tvůrci si na něm stejně dali záležet. Jako kdyby říkali: Chtěli jste ho, tak tady ho máte. A že museli producenti vysolit pořádný balík, aby se Sean vrátil. Místy je to celkem sranda, místy je to docela fušeřina, Connerymu se ale nemůže vzít, že se snažil. Vytvořil se tak v podstatě film, kde samotný filmový prvek hraje důležitou roli, protože část filmu se odehrává v kulisách. Nedokonalost se msty promítla i do některých scén.

Šílený Max 2 - Bojovník silnic (Mad Max 2, 1981) - 70 %
Model filmu o pomstě byl vyměněn za příběh odehrávající se v postapokalyptickém světě, kde je nafta to nejdůležitější, co člověk může mít, protože bez ní se v pusté krajině bude jen těžko pohybovat dál. Silnice zde brání různí šmejdi, ale také lidé, co prostě chtějí jenom žít. Jedním z nich je i Max, který se pomstil, ale ani on život nevzdal. Tentokrát ale musí čelit dalším šmejdům a pomoct lidem v obraně jejich naftového zdroje. Místy je to naprosto ikonické, kluk s bumerangem je dokonalý, místy je to zase celkem obyčejné, ale ke třeba si uvědomit, že přece jen je to film, co za sebou má už nějakých těch 33 let a pořád stárne. To prostředí na vás bude v každou chvíli působit neskutečně bezútěšně. Tohle je rozhodně vítaný efekt.

Man of the Year (2006) - 80 %
Robin Williams je v tomto filmu naprosto skvělý, celkem se zde řeší i docela zajímavé a závažné téma. Musím říct, že já jsem se docela dobře bavil. To, jak byl podán závěr, je možná až moc děsivě morální, ale já si myslím, že je docela škoda, že tenhle snímek celkem zavadl. Není to geniální dílo, ale některé myšlenky, které jsou zde prezentovány, opravdu stojí za to. Je ale trochu smutné, že to, co zde nejlépe vychází, to jsou stand up výstupy Robina Williamse, který je opravdu skvělý. Neříkám to podruhé? No, tak on opravdu je.