středa 18. února 2015

Černý den v Black Rock, Evropa, Co takhle svatba, princi?, Malá mořská víla, Hodiny


Černý den v Black Rock (Bad Day at Black Rock, 1955) - 85 %
Miluju filmy, které jsou poměrně krátké, jsou přímočaré a soustředí se na postavy, které jsou výborně napsané i skvěle zahrané. To je přesně případ snímku "Černý den v Black Rock". Navíc je tu vážně skvělý scénář, který vás od začátku napíná a nenechá vás vydechnout až téměř do úplného závěru, kdy konečně dojdete rozhřešení, které ne vždy musí být tím nejlepším.

Evropa (Europa, 1991) - 60 %
Lars von Trier je prostě skvělý filmař. O tom se nedá moc pochybovat. Má skvělé nápady, které se ukazují i ve snímku "Evropa". Jeho poválečné pojetí Německa je nesmírně zajímavé a originální. Skvělý je hlas vypravěče, pokud o něm tak můžeme mluvit, který jasně určuje to, jak se bude příběh vyvíjet. To odpočítávání je prostě geniální. A stejně mě film nedokázal strhnout, abych si řekl, že celkově to je velké dílo.

Některé pohádky se do hlavy zapíší hlavně svými písničkami a tohle je právě jedna z nich. Ty písničky tu jsou prostě výborné, navíc zpívané skvělými umělci. Herecky je to takové správně ujeté, hlavně Nárožný je výborně absurdní. Finální nalezení lásky je takové moc dojemné, ale ono to k tomu prostě patří.

Malá mořská víla (1976) - 65 %
Už jako dítě jsem měl tuhle pohádku za nesmírně depresivní, a co si budeme povídat, ono se ani po letech moc nezměnilo. Ten příběh sám o sobě je moc pěkný, ale to, jak ho pojal Karel Kachyňa, jde ještě o něco dál a já jsem vždycky měl pocit, že je to téměř až horor. Ono také nemnoho televizních pohádek končí takhle temně.

Hodiny (The Hours, 2002) - 80 %
To, jak se zde propojují tři příběhy, to je skutečně unikátní, stejně jako je unikátní nikoli jen obsahové spojení, ale i skutečně propojení jednotlivých dějových linek. Formálně a herecky se mi film velmi zamlouval. Nemůžu si ale pomoct, přece jen jsem na konci zjistil, že mi snímek zase až tak moc neřekl.