pondělí 18. února 2013

Branded (2012) - 15 %


Branded (2012)
Svět je v problémech, protože globalizace. Jednoslovná odpověď na všechny problémy spojené s krizemi, s tím, že jsme tlustí jako prasata, protože snídáme, obědváme, večeříme a svačíme ve fast foodech, nemáme pořádně čas na nic, jen na stres, který na nás neustále tlačí díky honbě za mamonem, které říkáme kapitalismus. Je to jako, kdyby nám na zádech seděla příšera, která by nás nutila dál pokračovat, ale zároveň z nás vysávala všechnu energii. Čím víc sníme hamburgerů, tím ta příšera povyroste, čím více iVěcí si koupíme, tím je to monstrum větší, čím víc peněz utratíme, tím víc utratit chceme. Kdo je na vině? Podle mnohých Amerika.
"Branded"  je snímek, který se naplno pouští do kritiky konzumu a globalizace, která má na svědomí to, že se z nás stávají bezcitné stroje, které sledují pouze jeden cíl, ale moc si nevšímají cesty. Film ale není až tak strašně prvoplánový, tedy v té kritice ano, není nijak zvlášť objevný a hraje si s jednoduchými nástroji, jako přejmenovávání velkých korporací na Ooogle nebo Yepple, ale tak jako dětské vtipy dobré. Ta zvláštní dimenze tkví v tom, že konzum, vlastně značka, je zde představována monstrem. To monstrum dokáže vidět jen jeden člověk, Misha, ruský specialista na reklamu. Každý má za krkem nějaké monstrum, záleží, jakou značku zbožňuje. Jeho vlastní syn má za krkem poměrně děsivou karikaturu klauna, který odkazuje na oblibu hamburgerů nejen u malých dětí.
film se ve své kritice snaží najít do absurdit, ale není zase tak nápaditý, jak by se od reklamy vyžadovalo. Tloušťka je nová móda, není úplně originální slogan, bojovat proti zdravému jídlu reklamami na obezitu je sice sranda, ale jen na chvilku. Hlavní problém shledávám v tom, že humor je zde neskutečně jednoduchý. Dle mého názoru degraduje film na téměř dětinský. Ty vtipy jsou opravdu jak ze školních lavic a v takovém duchu se vleče celý film, který by jinak mohl být vesměs vážný. Lidé jsou zde jen nějaké figurky, karikatury skutečných tvorů, jejich osudy, ať se jedná o hlavní, nebo vedlejší postavy, jsou nám volné, protože se s takovými plochými charaktery stejně nejsme schopni ztotožnit.
Nejhorší na "Branded" je skutečnost, že by to vlastně nemuselo být celé tak špatné. Ta digitální monstra, která sedí lidem za krkem, to je dobrá metafora. Mohl by to být zajímavý boj proti konzumu, proti korporacím, ale jakou má cenu bojovat tak okatě proti korporacím jedinou zbraní, která zbývá - další korporace, která je v konečném důsledku to největší monstrum. Jaké je tedy skutečné řešení? Musí povstat lidé. Opravdu? Tohle je celé poslání filmu, který si mohl krásně pohrát s naší imaginací? Škoda, že se nedává nobelovka za genialitu. Je to dost málo a film akorát naplnil zajímavou formu, jenže ten obsah je jako od pejska a kočičky. Bojujte konzumem proti konzumu, budete spaseni. Jen na chvíli, on vás ten konzum stejně pohltí. Anebo se ukliďte na venkov. Tam ještě fast foody nedorazily.
PS: Když už jsme u toho, ta metafora o tom, že korporace je příšera, zase tak originální není, ona se docela nabízí.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když nesnášíte konzum a globalizaci a chcete vidět, jak se to léčí globalizací.
Hodnocení: 15% za tu velkou a nepříliš povedenou, i když imaginativní metaforu