pondělí 16. dubna 2012

Frost vs. Nixon, box vs. kung fu, trocha politiky, žití pozpátku a jedno malé prasátko


Duel Frost/Nixon (Frost/Nixon, 2008)
Ron Howard je vlastenec, až to tahá za kšandy. Z každého jeho filmu dýchá amerikanismus - a patos - do všech směrů. Tak aby ne, Američané jsou na sebe obecně pyšní, přejme jim to. To, co předvádí ve filmu "Duel Frost/Nixon" je oslava národa. Vedle toho je zde samozřejmě snaha ukázat jednoho amerického "hrdinu" v jeho "skutečných" barvách. Nixon je kontroverzní postavou a takovou zůstane. Člověk, který řekne, že to, co prezident dělá, nemůže být nelegální, protože pokud to dělá prezident, tak to je automaticky legální, nemůže být nekontroverzní postavou. Frank Langella předvádí neskutečný výkon, stejně tak i Michael Sheen, Kevin Bacon nebo Sam Rockwell. Frank je všechny ale přece jen zastiňuje, mimo jiné také proto, že se maskéři na jeho tváři geniálně vyřádili. Není to dokonalý Nixon, ale je mu tak blízko, jak jen to bylo možné, aby alespoň některé Langellovy rysy zůstaly zachovány. Jenže herci táhnou film, který není ničím jiným, než rekonstrukcí toho, jak se natáčely rozhovory, které dělal David Frost s Richardem Nixonem. Myslím, že pustit si samotné rozhovory by člověku přineslo to samé, možná i více. Film se pokusil všechny postavy ukázat jako skutečné, ale přesto si neodpustil karikování a zjednodušování na "silné" záběry. Bez hereckých výkonů byl film byl o ničem.
Hodnocení: 70% za to, že zde mohl Frank Langella vyniknout a že je nám připomenuto, že prezident může skoro všechno



Velký šéf (Tang shan da xiong, 1971)
"Velký šéf" je prvním filmem, který se více prosadil i mimo domovinu legendy Bruce Leeho. Na to, že je to "jenom" kung fu, je příběh vcelku obstojný. Cheng (Bruce Lee) se vrací domů z cest, aby zjistil, že poměry tu nejsou úplně dobré. Za vším hledej drogy. Ale ze začátku se zdá, že nebude muset porušit svůj slib, že už nebude nikdy bojovat. Jeho blízcí to zvládnou za něj. Jenže ona stejně nadejde chvíle, kdy bude muset udeřit. Tou chvílí je zmizení bratrance, s nímž měl dobrý vztah. Zdá se, že všechny stopy vedou k šéfovi firmy, kde je sám Cheng zaměstnán. Rybárna, kde je led napěchovaný drogami. Chengovi se podaří, že se stane něčím jako kápem, na kgterého právě boss spoléhá. Zaměstnanci milovaný se Cheng najednou stává zatracovaný, protože se s bossem spolčil. Ale Cheng nakonec pochopí a vydává se zpátky na správnou stranu dobra a vše zakončuje ve skvělém finálním souboji, který ještě nemá úroveň filmu "Drak přichází", ale stejně je to sakra dobré. Ten člověk měl neskutečnou fyzičku a neuvěřitelné schopnosti. Zároveň ale dokázal, že byl dobrým hercem, který neumí jen bojovat, ale zvládá komickou pózu, stejně jako tu vážnější. Hlavně za Bruce si film zaslouží nadprůměrné hodnocení.
Hodnocení: 60% za to, že kung fu film prostě neměl větší legendu



Šarlotina pavučinka (Charlotte's Web, 2006)
Byly doby, kdy byla Dakota Fanning jen roztomilou holčičkou, co uměla pořádně křičet a hezky se tvářit. Pak sice začala cucat krky, chci říct sát krky... Ne, chci říct, že se z ní stala upírka. Ale to sem teď stejně nepatří. "Šarlotina pavučinka" je přesně tím příběhem, kam se ten její ksichtík hodil. Film byl natočen podle stejnojmenné knihy, která měla v Americe úspěch, což však nic neomlouvá její naivitu, kterou se snaží vykoupit trochou toho závěrečného smutku. Děj se vlastně nijak neliší od podobných filmů, které se snaží dojmout a zaměřují se na dětské publikum. Polovina animáků je takových. Dakota si umí skvěle hrát se zvířátky, zvířátka mluví hlasy známých herců a navíc je tady to neuvěřitelně cool prasátko, které vás prostě musí dostat. Příběh je původně románem, ale stejně tak by mohl být jednou poměrně krátkou povídkou. Stejně tak film.
Hodnocení: 50% za to, že je to prostě roztomilé a dětem by se to mohlo líbit



Soukromá válka pana Wilsona (Charlie Wilson's War, 2007)
Tom Hanks se rozhodl, že si trochu pošramotí image a zahraje si člověka, který zrovna není tím hlupáčkem, kterým byl Forrest Gump. Má slabost pro ženy a ojede kteroukoli. Jeho kancelář vypadá jako hotel pro lepší šlapky a jeho snaha je přesně tou, která Ameriku za pár let stála Dvojčata. Film je satirou. No, měl by být satirou, ale na to není dost vtipný a hlavně ne dost sžíravý. Řeší se tedy neskutečný problém, historie, která utvářela budoucnost, ale přitom se vlastně zase tolik nekritizuje, všechno je v mezích, aby to zase tolik nepobouřilo. Proč to není sžíravější? Copak není možné víc Americe šlápnout na její kuří oka? Copak vpád Ruska do Afghánistánu a americká podpora Afghánců není dostatečným důvodem pro to, aby se někdo do Ameriky pořádně opřel? Jestli ne tohle, tak už nevím. Tom Hanks neurazí, stejně tak Julia Roberts, ale že bych z téhle politické satiry byl nějak odvázaný, to opravdu ne. Všechno v mezích, všechno v pořádku.
Hodnocení: 50% za to, že Philip Seymour Hoffman je prostě výtečný herec a pro mě osobně zastínil Toma Hankse, a za to, že si satyru představuji asi trochu jinak



Strážce (The Sentinel, 2006)
Michael Douglas už jednou ochraňoval prezidenta, tak proč by to neměl dělat po zbytek života. Zatím se mu to daří, hlavně aby se prezident nedověděl, že mu jeho nejlepší bodyguard klátí jeho první dámu. "Strážce" se tváří jako jako skvělý thriller, ale nakonec mu do něčeho velkého hodně chybí. Kromě toho, že je od začátku jasné, jak to vlastně celé dopadne, komplet je to celé průhledné, až to bolí. Jak ale říkám, začátek je super. Agenti umírají, nikdo neví proč, na scéně se objevuje skvělý Kiefer Sutherland, který by mohl být výtečnou postavou, ale jeho hrdina je zabit balastem osobních problémů. Nedá se nic dělat, ale napětí se z toho vytrácí, protože stejně hned víte, koho vlastně obviní, i když ten se nakonec dokáže ospravedlnit a bla bla bla, americký hrdina je prostě americký hrdina, co na tom, že si to rozdává s paní prezidentovou. V tom je ale vlastně také trochu Ameriky, ne? Trocha toho rebelství. Thriller, který měl dobře nakročeno... rovnou z útesu.
Hodnocení: 40% za to, že si akční napětí představuji bez tolika osobních problémů a bez pořádného záporáka



Podivuhodný případ Benjamina Buttona (The Curious Case of Benjamin Button, 2008)
Co může být tak skvělého na filmu, kde jedna postava stárne pozpátku. Copak jsme tohle už někde neviděli? Jasně! Arabela... Za předlohou však stojí Francis Scott Fitzgerald, což rozhodně není nějaký béčkový spisovatel, ale jeden z nejuznávanějších spisovatelů minulého století. Navíc k adaptaci se spojila neskutečná jména - David Fincher, Brad Pitt a Cate Blanchett. David Fincher ukázal, že nové tisíciletí je jeho obdobím. Už filmy "Sedm" a "Klub rváčů" naznačil, co v něm je, teď to prodává naplno. "The Social Network", "Muži, kteří nenávidí ženy", tohle jsou všechno filmy, které vás nenechají chladné. Už vůbec ne "Benjamin Button", který se směle může zařadit mezi tak geniální filmy, jakými jsou "Forrest Gump" nebo "Velká ryba". Nádherné imaginativní příběhy, kde si prožíváme neskutečné životy úžasných, i když fantaskních postav. Krása a smutek se spojují v nádherný příběh.
Hodnocení: 85% za to, že Benjamin je jednou z postav, která vám pohne duší, jo a Brad Pitt není žádný druhořadý patlal



Fighter (The Fighter, 2010)
Vždycky si tak říkám, jak je ještě možné, aby další boxerský snímek mohl být úspěšný. Jenže když ho pak vidím, zjistím, že ono to pořád možné je. Stallone to dokázal svým Rockym několikrát, rozhodně pak svým posledním příspěvkem. Martin Scorsese se také nenechal zahanbit, a teď si svůj vysněný projekt natočil i Mark Wahlberg. Jemu všechna čest, ale stejně jako má boxer Micky Ward problémy s tím, že se pozornost zaměřuje hlavně na jeho bratra Dickyho, Mark Wahlberg se ztrácí ve stínu svých kolegů. Když Christian Bale dostal za roli Dickyho Oscara, trochu mě to zamrzelo, protože jsem to přál Geoffreymu Rushovi za jeho neskutečný výkon v "Králově řeči". Ale to, co Christian ve "Fighterovi" předvádí, to je naprosto neskutečné. On nehraje, on je tou postavou. Je málo takových herců, mezi nimi třeba Meryl Streep a zmiňovaný Geoffrey Ruch, ale Balovi prostě všechna čest. Nebál se postavy, která není hrdinou, je negativní, má spoustu charakterových vad, ale všechny je zvládl tak, že v něm ani na chvíli nebudete hledat Bruce Wayna. Komu čest, tomu čest.
Hodnocení: 80% za to, že Christian Bale zase jednou mohl ukázat, jak komplexním a jedinečným hercem je


Pátý element (The Fifth Element, 1997)
Už nějakou dobu se mi dařilo tomuhle snímku vyhýbat, a tak jsem si řekl, že je možná na čase se na něj konečně podívat. Slyšel jsem o něm, že je to ptákovina, ale taková ta dobrá, na kterou se fakt rádi podíváte. Tak ono se není čemu divit. Chameleon Gary Oldman vypadá, jak kdyby si při nasazování tupé nechtěně udělala lobotomii, blonďatý Bruce Willis se taky nevidí všude. A to ani nemluvím o malých barevných slonech, ječícím Chrisu Tuckerovi a koktajícím Ianu Holmovi. Tenhle snímek je skutečně šílenost prvního stupně, hlavně když se podíváte a uvidíte, co ty lidi na sobě nosí. To je skutečně vrchol extravagantnosti, který "Hunger Games" ani omylem nepřekonaly. Budete se smát. Možná ne tak, abyste se za břicha popadali, ale stejně se budete aspoň usmívat. tenhle film je nakažlivý. Je absurdní, ale pouze do té míry, že ještě nezachází za hranici. A tak mu klidně i odpustíte provařený závěr, který nám sděluje tu jedinou pravdu: Láska musí zvítězit, protože jedině ona zachrání celý svět.
Hodnocení: 80% za to, že se tu objevilo další skvělé sci-fi, které si nezadá vtipem ani výpravou