pátek 13. prosince 2013

Cesta pouští, Equilibrium, Footlight Parade, Planeta Krull, Murder by Contract


Cesta pouští (The Desert Trail, 1935) - 60 %
Chlapík z rodea (John Wayne) a gambler, jeho přítel, se ocitnou v nesprávný čas v nesprávném městě a jsou obviněni z toho, že sejmuli pokladníka. Tohle ale není všechno. Šerif v Poker City je nenechá vydechnout. Je to slabší kousek, celkem normální v rámci Dukovi tvorby, ale prostě si nemůžu pomoct, i ty normální kousky jsou u něj pořád ještě nadprůměrné. Přestřelky jsou hodně suché, ani sklo se netříští, ale tak na svou dobu je to vlastně klasické, nenásilné pojetí.

Equilibrium (Equilibrium, 2002) - 55 %
Když jsem snímek viděl poprvé před několika lety, nemohlo to být dlouho po premiéře, byl jsem ohromený tou myšlenkou. Dnes mám pocit, že je tohle strašná vykrádačka. Ta myšlenka není špatná, ale je zbytečně naplácána do matrixovského hávu. Film chce vypadat zbytečně dobře, jenže v akčních scénách prostě nezastře, že je scénář přece jen slabina. Není až tak překvapivý. Kdysi mě to ohromilo, dnes už jen potěšilo, ale ne moc. Sean Bean to vážně nemá jednoduché...

Footlight Parade (1933) - 80 %
Snímek "42. ulice" mě celkem zaujal, ale proti "Footlight Parade" je to vlastně takové demo. Jako kdyby se jednalo o přípravu na tenhle delší a nakonec i zajímavější kousek. Stejný režisér, jen více zpívajících scén, pokračuje se ve skvělém vizuálu a výborném hlasovém herectví, jenže do toho je přidán ještě lepší humor, lepší příběh a také samozřejmě výborná hudba. Tohle je opravdu skvělý začátek pro zlatý věk muzikálu.

Planeta Krull (Krull, 1983) - 70 %
Hudba trochu jako ze "Star Wars", trochu jako z českých pohádek. Příběh je klasický quest, kdy se skupina hrdinů i nehrdinů vydává na záchranu princezny proti skutečně strašnému nepříteli. Je zde starý muž, je zde nějaká ta čarodějnice, jsou zde příšery a artefakty. Krull je prostě úžasná planeta, kde se může stát cokoli. Je to fantasy, je to sci-fi, je to neskutečný guláš, který mě v minulosti dostal, a tak jsem si řekl, že by stálo za to se k filmu vrátit. Nezklamalo mě to. Trikově výborné, scenáristicky slabší. Tenhle film má ale prostě kouzlo krásných věků a světů. A tu vrhací hvězdu chci!

Murder by Contract (1958) - 90 %
Ten hudební motiv v úvodu neskutečně navnadí. Může po něm přijít cokoli. Vždycky mě fascinovaly postavy, které jsou bez emocí, anebo je aspoň velmi dobře skrývají. Claude je takový. Je to nájemný vrah. Oběť nezná, zabije ji a připíše si další peníze na svůj dům, který si vysnil. Jenže jednou dostane zakázku, která není jako ostatní. Poprvé má zabít ženu. Tohle je muž, který přesně ví, co dělá a co chce. Jenže i jemu se všechno může začít sypat. Výborná myšlenka, která není natočena drsně, násilně, ale celkem civilně a přesto sirově. Jak se film blíží závěru, stává se téměř geniálním, a to jak v závěrech kamery, v herectví, tak i ve využití hudby. Nádherná ukázka toho, co se někdy, bohužel ztratí, anebo aspoň celkem zapadne. Kdyby se pozměnil závěr, je to na 100 %.