pondělí 2. dubna 2012

Hugo, Bůh masakru, Sandler, Afrika a Božský blábol

Hugo a jeho velký objev (Hugo, 2011)
Na "Huga" jsem se docela těšil, i když musím říct, že mě skutečně překvapilo, kolik nominací na Oscara tenhle film získal. Že si Martin Scorsese neodnese žádnou sošku pro sebe bylo poměrně jasné, Akademie mu nepřeje. Snímek ale skutečně stojí za to. Je to krásný pohádkový exkurz do historie. Příběh je založen - alespoň částečně - na skutečných historických postavách a hlavně na dějinách filmu. Je oslavou filmu, jeho prvních kroků, ale hlavně glorifikací jednoho velkého člověka, který byl ve své době průkopníkem filmu. Martin Scorsese dal hezkému příběhu pevnou režii, vtip, postavy, s nimiž se dá sžít a kouzlo, které třeba chybělo takovému "Tintinovi". Snímek má výtečné charaktery, ať už Sachu Barona Cohena, který se musí ke konci napravit, tak i dětské postavy, které filmu vládnou. Příjemná rodinná podívaná, která dojme, neurazí, ale přímo jásat asi nebudete. Pro mě plusové body za Chloë Grace Moretz a Christophera Leeho.
Hodnocení: 85% za to, že moderní pohádka může být krásná

Bůh masakru (Carnage, 2011)
Divadelní hra se dostala na plátna kin. Není to nic neobvyklého, v minulosti se to dělo často. Třeba klasické horory Universalu byly původně divadelními hrami. "Bůh masakru" je hrou novou, kterou jsem měl to štěstí na prknech skutečně vidět. Stále za to. Roman Polanski neudělal nic jiného, než že hru převedl na plátno. Vystačil si se čtyřmi postavami a rozehrál drama, které kritizuje společnost, naší závislost na komunikačních technologiích a neschopnost komunikovat. Herecké výkony jsou skvělé, těm nelze nic vytknout, ale pořád je to hlavně divadelní hra, která ve filmovém provedení nic nového nepřinesla. Naopak na divadle je provedení kouzelnější, hlavně když v Českých Budějovicích byla polovina publika přímo na jevišti. Ve filmu je to jen opakovaný zážitek, který ničím výrazněji nevybočuje, ale ani nezklame.
Hodnocení: 70% protože je to dobrá hra, která byla přenesena na plátno

Kazatel Kalašnikov (Machine Gun Preacher, 2011)
Výborný český název, ale budiž. "Kazatel Kalašnikov" je přesně takovým filmem, který vás donutí se zamyslet nad tím, jestli byste nějakého toho malého černouška z Afriky přece jen neměli na dálku adoptovat. Pak si ale řeknete, jestli to má vlastně cenu, když je docela velká pravděpodobnost, že ho ještě jako dítě zastřelí. Síla filmu je v jeho základu, který je skutečný život jednoho člověka a jeho přesvědčení. Gerard Butler - hlavní důvod, proč jsem si snímek vyhledal - dokazuje, že umí hrát. Věříte mu drsnou pózu, lásku k bližnímu i vztek, který v sobě nosí. Jako macho zabiják je asi nejméně uvěřitelný, ale patří to k tomu. Film není tak silný, jako třeba nějaký dokument z Afriky, ale rozhodně se nemá za co stydět. Bude útočit na vaše city, bude vás šokovat. Děje se to v Africe a my s tím nic neuděláme. Když se na to upozorní, tak se ale třeba aspoň jeden člověk zvedne a bude chtít pomoct. I to je dost. Film zbytečně nevydírá, má smysl.
Hodnocení: 75% za to, že se to v nás snaží probudit globální svědomí, a také za Gerarda Butlera

Fimfárum – Do třetice všeho dobrého 3D (2011)
Kdyby se všechny tři filmy s názvem "Fimfárum" daly dohromady, vzniklo by skvělé dílo, kde by se střídaly různé formy animace, byly by prezentovány skvělé příběhy a byl by to zážitek. Třetí "Fimfárum" už není to, co jednička, dochází mu dech a animace není špatná, ale už není tak nápaditá. Místo toho se hraje na podsouvané vtípky, které mi k Werichovi nějak nesedí. Samotným pohádkám není co vytknout, jsou prostě jedinečné. Werich je navíc geniální vypravěč, kterému jeho vlastní vtipy věříte. Hezký zážitek, od kterého si dospělý odnese víc než dítě.
Hodnocení: 70% za to, že to je až třetí díl

Pohádky na dobrou noc (Bedtime Stories, 2008)
Adam Sandler ve své slabší formě, kdy imaginárnost příběhu zachraňuje to, co chybí na vtipu. Sandler j umírněnější, protože příběh je určen dětem, což ale znamená, že dospělý si zase tolik neužije. Pořád ale lepší než "Jack a Jill". Skvělé jsou vedlejší postavy a postavičky, které dokreslují děj. Problém je v tom, že film je schéma, které zase končí nějakým tím morálním ponaučením. Navíc hodně času je nastaveno tím, že sledujeme stejné scény, pokaždé jinak provedené. jak říkám, hlavně imaginace pohádek je hezká, ale pokud vám Sandler vadí, tohle vás nepřesvědčí o tom, že byste jej měli vyhledávat.
Hodnocení: 60% za to, že to má představivost a dětem se to asi bude líbit

Božský Evan (Evan Almighty, 2007)
Největší průšvih tohle týdne. Aspoň podle toho, co jsem viděl. Jim Carrey je komik geniální, Steve Carrell ukázal, že mu komedie může dělat problémy. Polovinu filmu jenom řve a nemůže uvěřit tomu, co se děje, druhou polovinu filmu přesvědčuje lidi, že je vlastně nový Noe. "Božský Evan" apeluje na politiky, na naše chování k přírodě, prostě na všechno, co děláme špatně. Utahuje si z toho, ale není filmem vtipným, přednáší vážná témata, ale stejně mu to nesežerete, když přitom ptáci kálejí všude kolem. Digitální zvířata nic skvělého, stejně jako další efekty. Film postrádá vtip a chybí mu hodně k tomu, aby nás i poučil. Ne, tohle je prostě špatně. Komedie, která umřela proto, že si po sobě někdo nepřečetl scénář.
Hodnocení: 30% za neskutečnou hloupost, ubohost a nudnost