pondělí 19. listopadu 2012

Sahara, Stormbreaker, Syriana, Andělský podíl, 96 hodin, Dahlia, Grimmové a další


Sahara (Sahara, 2005)
"Sahara" je klasický americký akční film. Naprosto ničím nevybočuje, snaží se pobavit, jak humorem, tak akčními skopičinami. Daří se obojí, i když se v žádném případě nejedná o nějaké velké umění. Co si budeme povídat, ani v daném žánru to není nic ojedinělého. Zajímavé exteriéry, svalnatí hrdinové, krásné hrdinky, většinou s přednostmi, které mužskému oku lahodí, do toho nějaký nekňuba, který přijde se špatným vtipem a sem tam se blýskne i dobrým humorem, aby nakonec něco zachránil, protože tam přece jen nebyl zbytečně. Nutno říct, že některé béčkové koncepty jsou v "Sahaře" potlačeny, ale pořád to zůstává v mezích všední podívané, která pro vás nemá žádnou přidanou hodnotu, snad jedině tu, že si s rodinou zase jednou vyjdete na společný výlet. Sice do kina, ale aspoň něco. Matthew McConaughey podává obvyklý výkon, pro ženy příjemný, chlapy většinou moc štvát nebude. Steve Zahn si zase hraje jednoho ze svých nekňubů. Nemá moc prostoru, neurazí, sem tam pobaví a vždycky je to skvělý parťák, na něhož je možné se spolehnout. Penélope Cruz toho nemá co říct, naštěstí není využívána jako sex symbol, jak tomu bylo ve filmu "Sexy Pistols", její role je trochu hlubší a navíc není kladen důraz ani na romantickou rovinu. Kdybych si tedy měl vybrat mezi Saharou a podobně laděným snímkem "Bláznovo zlato", vyberu si raději "Saharu". Hlavně i proto, že Penélope můžu a Kate Hudson opravdu těžko snáším.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete zažít jedno z mnoha dobrodružství filmového plátna, kterým se Indy neobtěžoval.
Hodnocení: 35% za to, že to ještě není tak úplně, úplně špatné a sem tam to má i trochu nápad, i když pořád jen sem tam



Sejmi eso (Smokin' Aces, 2006)
Quentin Tarantino znamenal hodně pro americkou, ale i světovou kinematografii, o něco menší, ale stále významný vliv na další umělce a autory měl Guy Ritchie. Jeho filmy dokážou zaujmout, a to jednoduše proto, že spolu s násilím a hláškami jedou v takovém tempu, které ne každý dokáže ukočírovat, ale když už se to povede, je to skutečně adrenalinová jízda. Spousta novodobých mafiánů, flákačů a vrahů, kteří to nemyslí až tak špatně, ale vždycky jsou na druhé straně zákona. O něco podobného jako třeba "RocknRolla" se pokusil i Joe Carnahan, který v poslední době zaujal filmovou předělávkou seriálu "A-Team" a některé nadchnul, některé méně, drsným hororem "Mezi vlky", který drží nad vodou především skvělý Liam Neeson. "Sejmi eso" je filmem, který se točí kolem jednoho chlapíka, jeho vraždy, peněz a dalších důležitých věcí. Máme zde neskutečné množství postav a postaviček, které se úplně nepletou a dokážete je rozlišit od sebe. Nic to však nemění na tom, že je film přeplácaný a z jednoduché zápletky je uděláno drsné divadlo, kde se daří sem tam zahláškovat, sem tam se otřepete nad tím, jak drsná byla některá scéna. Nešetří se krví a v závěru je to vážně docela masakr. Zajímavou postavu má Chris Pine, která mi u něj sedí víc než třeba jeho agent ve filmu "Tohle je válka!". Film vás může strhnout, ale stejně po jeho skončení budete mít ten zvláštní pocit, kdy si budete říkat: "A o čem to vlastně celé ty dvě hodiny bylo?"
Kdy je na film vhodné kouknout: Když si myslíte, že Guy Ritchie může mít pomalejší dvojče.
Hodnocení: 55% za to, že to má mnoho zbytečných postav, které nemají jiný úkol, než udělat podívanou efektnější

Dokonalá skrýš (Stash House, 2012)
Dolph Lundgren má jednoduše obličej pro záporné hrdiny. Hlavně z tohoto důvodu si ve čtvrtém Rockym zahrál ruského boxera Ivana Draga. O to víc mě potěšilo, když si v "Expendables" nakonec přece jen střihnul kladnou roli, protože i ta mu sedí dobře. "Dokonalá skrýš" je ale návrat ke starým pořádkům. On nikdy není úplně správňáckým hrdinům, což dokázala "Hra pro jednoho", ale "Dokonalá skrýš" nám ho představuje jako čistého záporáka. Dvojice mladých manželů si koupila nový dům, respektive si ho může koupit. Manžílek chtěl svoji milou překvapit a na narozeniny jí umožní nastěhování do nového domu, pokud ona bude souhlasit. Proč by nesouhlasila. To místo vypadá prostě dokonale. Samozřejmě, že ani omylem dokonalé není. Je to tak trochu pevnost a tak trochu vězení, protože právě tím se pro titulní pár stává. Jdou po nich dva zabijáci, kteří něco z domu chtějí. Velmi předvídatelný film, který v rámci akčního žánru ničím nezaujme, je možná až příliš dlouhý na to, že se tam vlastně nic zásadního neděje. Dvě postavy, které chtějí přežít, další dvě, které chtějí za každou cenu získat něco strašlivě důležitého. Ve výsledku obyčejný akční film, co používá scény z jiných filmů, nevymýšlí si žádné nové a nedá ani pořádně vyniknout svojí hlavní hvězdě. Tedy předpokládám, že to byl právě Dolph, který měl tenhle film prodat. Prostor v závěru je dobrý, ale jeho postava směšná.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte rádi Dolpha Lundgrena a nevadí vám, koho hraje.
Hodnocení: 30% za předvídatelnost s nějakou tou dávkou napětí



Stormbreaker (Stormbreaker, 2006)
Který mladý kluk by nechtěl být tajným agentem? Umět všechna bojová umění, nemít strach, dobře se rozhodnout v každou chvíli, i během toho největšího nebezpečí? Alex Rider není zrovna z těch kluků, ale přitom má záliby, které by mu možná i James bond záviděl. Leze po horách, lyžuje, sjíždí řeky, chodí na různé kurzy, kde se učí, jak by se měl bránit. Celou dobu si myslí, že jsou to jen hobby, ke kterým ho přivedl jeho nudný strýc. Jenže když strýc zemře a Alex zjistí, že jeho pěstoun nebyl nudným úředníkem, ale právě tajným agentem, mladíkův život se změní. Sám se má totiž stát agentem britské tajné organizace. Nejprve následuje tvrdý výcvik, kde zazáří. Pak je ale poslán na akci, kde to bude ještě náročnější. Stojí totiž proti šílenci s tváří Mickeyho Rourka a musí odhalit jeho spiknutí. Není přece jenom příliš mladý? Velmi nepodstatná otázka, protože je jasné, že odpověď je záporná. Ne, vůbec není příliš mladý, má akorát věk na to, aby zachránil celou Británii. Film se v nepříliš inovativním příběhu snaží britské agenty přiblížit i mladším divákům, a to včetně serepetiček, které agenti většinou dostávají na své operace. Nebude tedy chybět superkyselina, padák, nebo pero s vystřelovací šipkou napuštěnou látkou, která donutí zasaženou osobu vyslechnout všechny příkazy. Film také představuje Alexe Pettyfera, který se tak mohl stát miláčkem nejedné dívky, což se snažil potvrdit i filmem "Bez kalhot", kde už měl přece jen dospělejší look. "Stormbreaker" má především pobavit a myslím, že na jedno odpoledne to není špatný film. Uteče vám, možná se sem tam usmějete a pak se prostě podíváte na "Skyfall" a pořádně do toho vlétnete.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte děti a ty už nechtějí koukat na animáky.
Hodnocení: 40% za to, že je to celkem zábavné, nenáročné a akční



Syriana (Syriana, 2005)
Blízký Východ a dnes i trochu vzdálenější Východ za Perským zálivem jsou nadále velmi palčivé otázky, které sužují obyvatelstvo a samozřejmě i politiky. Jak se zachovat k teroristické hrozbě, jaké nástroje použít? A co udělat s lidmi, s vlastními lidmi, kteří pro vládu vykonali dost špinavé práce, ale pro další postup se stávají minimálně nepohodlnými? Některé postupy vlády jsou jednoduše neomluvitelné, ale o to spíše by se o nich mělo vědět. Film "Syriana" ukazuje na to, co se může s lidmi stát, pokud sledují cíle, o kterých si myslí, že jsou v nejlepším zájmu národa. Je ale na hrstce vyvolený, aby tohle dokázali poznat a sami rozhodnout? Otázka je dost zbytečná, protože tak to prostě chodí. Nevíme, co dělá vláda s jednotlivci, víme jen to, co dělá pro celý národ. Agenti to nemají jednoduché, a to nikoli pouze proto, že s nimi jejich nepřátelé mohou zacházet, jak je jim libo, ale někdy se nemohou spolehnout ani na své nejbližší. George Clooney v tomhle filmu konečně dostal roli, za kterou si vysloužil Oscara. Je krásnou ukázkou toho, jak se seriálový herec může stát uznávaným hercem, ale vlastně i tvůrcem, protože je i režisérem a scénáristou a v obou kategoriích má nominace na Oscara. Role mu sedla jako ulitá,, ale nemá zde zase tolik prostoru. Jeho výkon ve filmu je závislý i na tom, že docela přibral a také se naučil cizí jazyky. Musím říct, že jinak mě tak nenadchnul, ale nemyslím si, že za to může svým výkonem. "Syriana" mi obecně nesedla jako celek, což je hlavně proto, že politické filmy my poslední dobou nějak nejedou. Asi bych si je měl nechat na vhodnější rozpoložení.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když vás zajímá politika.
Hodnocení: 70% za to, že film je obecně dobrý, ale téma mě prostě nechytlo



Andělský podíl (The Angels' Share, 2012)
Víte, co je andělský podíl? Pokud jste neviděli stejnojmenný film, tak vám to trochu objasním. Andělský podíl je to, co unikne z whisky, když se poprvé otevře sud. Je to vlastně část, která je přenechána andělům. Člověk má smůlu a musí se smířit s tím, že tahle drobná část mu nepřináleží. Možná si řeknete, co to má společného s filmem, který se odehrává v prostředí osob, které za sebou mají už nějaký ten přestupek proti zákonu, který si mají odpracovat, ale v rámci jejich nápravy se dostávají na ochutnávku whisky, která toho hodně změní. Dovídají se o tom, že má být otevřen velmi unikátní sud, kde je whisky, která je mnohými považována za tu vůbec nejlepší, jaká kdy byla vypálena. Chtějí se na akci, která je pro vybrané, dostat, což se jim také nakonec povede. Jejich záměry ale nejsou obdivné, naopak, jsou velmi podlé. Chtějí si trochu ukrást pro sebe. Film je o tom, jak si i ve Skotsku žije nižším vrstvám blbě a jak mají co dělat, aby se uživili. Kriminální činnost tak není něco neobvyklého. Jde to ale sledovat s humorem a nadhledem. "Andělský podíl" je takovým filmem. Sledujeme trpké osudy hlavních postav, ale přesto si s sebou neseme naději, která nám vykresluje lepší zítřky. Film není o dokonale dobrých lidech, ale něco v sobě přece jen mají. Osobně se přiznám, že film jsem sledoval hlavně proto, že jsem zjistil, že v něm zaznívá geniální píseň "I'm Gonna Be (500 Miles)" od skotských Proclaimers. Jestli někdy pojedete na dlouhou cestu, tuhle píseň si pusťte. Bude s vámi dělat divy a možná si připomenete i snímek "Andělský podíl, kterému kralují neherci s neskutečně přirozenými výkony. Někdy není důležité mít skvělé a drahé herce, někdy stačí mít zajímavý příběh. Alkohol nepiji, alespoň ne takhle silný, ale stejně jsem měl po filmu chuť se o whisky dovědět víc.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte rádi whisky a chcete se o ní něco dovědět.
Hodnocení: 75% za to, že je to výborná sociální komedie, kde mají hlavní protagonisté takové přízvuky, až se vám z toho bude žaludek stahovat



Zabiji Nixona (The Assassination of Richard Nixon, 2004)
Věděli jste, že chtěl někdo spáchat atentát na Richarda Nixona? Přiznám se, že se pořád divím tomu, že se o to někdo skutečně nepokusil. Případ, který by měl blízko k úspěchu, neexistuje, ale přece jen žil člověk, který se rozhodl, že to zkusí. A půjde do toho rovnou s letadlem. Ještě několik desítek let před arabskými teroristy unese letadlo plné lidí a napálí to s ním rovnou do Bílého domu. Skvělý plán, jen mu něco chybělo - příčetnost. Sam Bicke je neúspěšný člověk. Selhává na všech frontách, kde to jen jde. S manželkou mají vztah, který by se ani nedal nazvat oddělené ložnice. Prostě rovnou oddělené byty. On však žije v domnění, že je to jen přechodné a časem se všechno vyřeší. Ani v práci to nemá dvakrát jednoduché. Jeho šéf je klasický malý žralok, který se snaží zákazníka oškubat, ale přitom se tváří jako Svatý Petr před branou nebeskou. Sam nemá potřebnou průbojnost, nemá v sobě tu sílu, ale snaží se trochu změnit. Učí se novým technikám, v hlavě má nějaké ty nápady. Chtěl by zase rozjet starý rodinný obchod s pneumatikami, protože v tom je budoucnost. Má i celý podnikatelský plán, jen stačí počkat na vyjádření banky, jestli mu povolí úvěr. Ve své hlavě vidí budoucnost růžovou, ale všechno je proti němu. Když si uvědomíme, op čem snímek vlastně je, záhy zjistíme, že je to jenom hluboký pád jedince do temnoty vlastní duše. "Volný pád" bez napětí, ale se skvělým hereckým výkonem Seana Penna. Snímek bohužel padá s tím, že se jedná o skutečnou událost, ale ta je pojata tak, že sledujeme hlavního hrdinu, kterému se všechno hroutí. Problém s ním je, že ani divák si k němu nenajde cestu. Sam není příjemnou postavou, s kterou se dá ztotožnit. Jenom budete mít pocit, že svět je prostě nefér, ale zas nemá cenu blbnout a snažit se proto zabíjet prezidenty.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte náladu na skvělý herecký výkon v nezajímavém příběhu.
Hodnocení: 60% za to, že Sean Penn tomu dal všechno, což je jediný důvod, aby film nezapadl



96 hodin (Taken, 2008)
O filmu "96 hodin" jsem slyšel jenom dobré, ale přesto jsem si říkal, že na akčním thrilleru něco zas tak unikátního být nemůže. Jenže ono je. A k popisu stačí dvě slova - Liam Neeson. Liam Neeson se na stará kolena stal neskutečným akčním hrdinou. Díky jeho charismatu sledujeme člověka, kterého si můžeme zamilovat, ale to ještě netušíme, co tenhle dnes již šedesátník dokáže ve chvíli, kdy přijde na akci. Je neskutečně dobrý a uvěřitelný. Sledujete někoho, kdo opravdu může být akčním hrdinou nového věku. Otec od rodiny, který má tajemství, není vybavený muskulaturou, ale schopnostmi, které z něj dělají nejnebezpečnějšího vraha. Co na tom, že je to veterán? Když na to člověk má, tak na to prostě má. Liamovi uvěříte všechno. Jeho klid, když v přímém přenosu poslouchá, jak jeho dceru unáší, tady je vidět, že prostě koukáte na někoho, kdo je totální profesionál. Jste s ním a fandíte mu. Tohle je velké pozitivum filmu, které překvapivě nestojí na nijak komplikované zápletce. Právě Liam z toho ale dělá podívanou naprosto jinou. Jeho kroky jsou logické, a i když víte, jak to nakonec asi dopadne, stejně jen čekáte, co přijde a jak se vlastně ke své dceři dostane. Filmu trochu pomohlo, že si autoři vybrali Paříž (není to nic tak divného, když scénář psal Luc Besson), ale lokace v tomhle případě není rozhodující. Klidně by to mohla být Praha, když už jsme u toho. "96 hodin" vám nepřináší děj, který vás ohromí, ale setkáte se s hrdinou, který vás celou dobu udrží v napětí a v naději, že najde svou dceru a všechno dopadne tak dobře, jak jen to dopadnout může. Musí prostě všem hajzlům nakopat zadek. Pokračování filmu mi bohužel v kině uniklo - nechtěl jsem ho vidět, dokud jsem neviděl jedničku - ale bojím se, že si Besson ke stolu znovu sedl jen proto, aby z úspěšné značky vytřískal o malinko víc. Kvalitativně tomu ale moc nevěřím a jak zjišťuji v názorech kritiků a diváků, jsou moje obavy opodstatněné. Jednička je ale mistrovské dílo moderního (rozuměj současného) akčního filmu.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete být celý film v napětí.
Hodnocení: 80% za výborný akční zážitek s hercem, od kterého byste něco podobného nečekali



Černá Dahlia (The Black Dahlia, 2006)
Brian De Palam byl podle mnohých jeden z mála režisérů (spolu s ním ještě Steven Soderbergh), kteří mohli v dnešní době natočit film noir. Nevím, jak Soderberghovi - časem určitě zjistím -, ale De Palmovi se to jednoduše nepovedlo. Jeho příspěvkem do skvělého žánru 40. let měl být právě film "Černá Dahlia", která vycházela ze skutečných událostí z druhé poloviny 40. let minulého století ve Spojených státech. Byla nalezena ošklivě znetvořená mrtvola ženy a bylo nutné najít vraha. O to se měli postarat především dva policisté  jeden s tváří Joshe Hartnetta a druhý s dentovskou tváří Aarona Eckharta. Mimochodem film měl obecně dobré obsazení, a to i na ženských postech - Scarlett Johansson a Hilary Swank jsou obě moje oblíbenkyně. Příběh se tedy mohl rozvíjet, ale místo toho, aby se De Palma zaměřil na scénář, sledoval hlavně formu. Noir styl přiblížil dnešnímu divákovi, jak nejlépe dokázal. Asi by to lépe ani nešlo. Josh Hartnett je silným hrdinou, vypravěčem, který se nebojí rány rozdávat a ani je přijímat. Nechybí zde ani ženy (ženy), do které by se mohla zamilovat, natožpak spousta lidí, kteří se na první pohled tváří jinak, než jakými ve skutečnosti jsou. Vizuální i hudební stránka jsou skvělé, nic nemůžu vytknout kostýmu. Jenže pak je tu příběh, který se snaží být plný zvratů, aby se sám v sobě nakonec zamotal a nepřinesl vůbec nic dobrého. Buď bych se pokusil o trošku přímočařejší přístup, anebo děj trochu víc rozpracovat, aby i divák měl možnost odhalit, kdo za vše může. Vodítka, náznaky a finální uvědomění si. To by fungovalo dobře. Takhle je ale až moc cítit, že se vše odehrává podle scénáře. Není asi úplně správné, pokud mě více než vrah zajímá, jak dopadne vztah mezi mladým detektivem a ženou jeho parťáka.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když se chcete vrátit do 40. let a zapadnout do nich.
Hodnocení: 40% za to, že De Palma chtěl tak moc natočit film noir, až se v té formě úplně ztratil



Kletba Bratří Grimmů (The Brothers Grimm, 2005)
Já nevím. Asi jsem nikdy pořádně nepochopil, jak to Terry Gilliam vlastně myslí. Film "Kletba Bratří Grimmů" obsahuje digitální efekty, které jsou příšerné, ale také efekty, které jsou krásné. Je to šílená báchorka, který je různě poskládaná s povídek bratří Grimmů, stejně taková je vlastně i hlavní zápletka. Pohádková a celkem zajímavá, jenže i jednoduchá. Důraz tedy byl kladen na vizuál, který se místy dává až tak moc na odiv, že je to spíše ukázka toho, jak se chtěl Gilliam na filmu sám pro sebe ukojit, a tak se ani moc nevěnoval příběhu a radši si hrál s různými filtry, triky, loutkami, CGI, prostě se vším, co má rád. Navíc si do hlavních rolí objednal oblíbené herce (Matt Damon a Heath Ledger), což by mu mělo stačit na to, aby natočil něco, na co lidé půjdou a on bude zase moct zkusit něco, co bude nejen vizuálně zajímavé, ale i nějak smysluplné. Tahle pohádka není a místy je prostě až moc ujetá a až moc se snaží být zajímavá, že vás to přestane bavit. Co trochu vyniká, to je účast českých herců, kteří nemají pouze štěky, ale zahrají si docela důležité role, ať už je to Miroslav Táborský nebo Tomáš Hanák. Velké herecké výkony jim role ale nepřisoudily. Celý film je trochu škoda, protože v důsledku je to divnost nad divnost a celek je takový zvláštně pocuchaný, že člověk neví, co si myslet. Film vás může nadchnout, ale bude to skutečně jen proto, že máte rádi Gilliama. A možná i jako vzpomínka na skvělého Heatha. Jinak je to ale další splněný sen jednoho se tam až moc osobitého umělce, který vždycky měl blíže k vizuální stránce a její podobě než k příběhu.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když si chcete zavzpomínat na Heatha Ledgera a přitom potrápit fantazii.
Hodnocení: 40% za to, že se Terry snažil, ale svůj stín nepřekročil ani zdaleka