pondělí 1. října 2012

Klip, Můj strýček, 6 Bullets, Když se setmí, 16 bloků


Klip (Klip, 2012)
Viděli jste "Srbský film"? Nelíbil se vám jeho naturalismus? V tom případě se nedívejte na "Klip". "Klip" rozhodně není snímek z pornografického průmyslu, není zde pedofilie, i když o věku hlavní hrdinky by se dalo celkem pochybovat. I když se film jmenuje "Klip", rozhodně klip nečekejte. Není to snímek krátký s rychlým střihem, "Klip" se jmenuje proto, že hlavní hrdinka musí všechno zachycovat na mobilní telefon. Jako kdyby život, který nezachycuje na telefon, neexistoval. Všechno, co je zachyceno, má smysl, nezáleží na tom, jestli je to chvíle, kdy její kluk prostě postává, anebo když ho zrovna orálně uspokojuje, což dle jeho vlastních slov není příliš úchvatné. Pohlavní styk zde sledujeme poměrně názorný, penis je vidět v několika scénách. Dívka se obnažuje, ale to není nic proti tomu, když se podbízí, když ze sebe dělá poslušného pejska. Udělá cokoli, aby byl s ní. Nezáleží jí ani tak na lásce, nejspíš ani neví, co to vlastně je. Potřebuje někoho, aby byl s ní, je jí jedno, jakým způsobem. Sama se nedokáže smířit s tím, jak je život těžký, s tím, že její otec umírá. Jestli jste matkou nebo otcem podobně staré dcery, asi si řeknete, že máte štěstí, že takovou nemáte. A pokud ji máte... Přeji hodně trpělivosti. Ze Srbska k nám vanou zajímavé filmy a já musím říct, že jak "Srbský film", tak "Klip" nejsou prvoplánově exploitační filmy, ale skrývá se v nich myšlenka.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte žaludek na skutečně hodně a snesli jste i Srbský film.
Hodnocení: 70% za odvahu a naturalismus, s kterým je tenhle vlastně celkem obyčejný příběh jedné holky podán



Můj strýček (Mon oncle, 1958)
Všechno je někdy poprvé, a tak jsem se poprvé setkal s tvorbou Jacquese Tatiho. Musím říct, že jsem čekal zajímavý film, který jsem rozhodně dostal. Pokud má člověk rád humor groteskní, který jde místy do absurdna, potom je tohle přesně film pro vás. Pan Hulot v podání samotného tvůrce, který je mnohými považován za génia, je postavou, kterou je možné považovat za hlavní, stejně jako za vedlejší. Prolíná se celým filmem a vy si nebudete jistí, jestli je katalyzátorem událostí nebo jejich přímou příčinou. Neskutečná postava, kterou si buď zamilujete, nebo vám přijde naprosto zbytečná. Nutno říct, že jako režisér a scénárista je Tati o nic méně zajímavý než jeho postava. Vizuální stránka s jednotlivými nápady je prostě dokonalá a rozhodně tím nejlepším je dům, v kterém žije rodina, kolem níž se příběh především točí. Neskutečně moderní, rádoby funkční domácnost, je ve skutečnosti jen na efekt a naprosto nepraktická, má ukázat, že se jedná o rodinu, která "na to má". Nefunguje správně, komunikace mezi nimi je téměř zbytečná, nic neřeší, až když přichází pan Hulot, začíná se něco dít, něco měnit. Sám je ve skutečnosti kritikou zbytečnosti, společnosti, která si hraje na něco, čím ve skutečnosti není. "Můj strýček" není film, u kterého se budete popadat za břicho, o to nejde, jde spíš o to, jestli vás dokáže přijmout do svého světa a trochu kriticky vás nechat nahlédnout na sebe sama.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte dost těch naturalistických hnusných filmů.
Hodnocení: 70% za krásný, místy absurdní humor, kterým Tati dokázal doslova rozzářit srdce



6 Bullets (2012)
Jean-Claude Van Damme se rozhodl, že jeho kariéra ještě není v kopru a že s ní něco udělá. Kromě toho, že se objevil v "Expendables: Postradatelní 2", kde byl pro některé jediným, kdo skutečně hrál, a před několika lety natočil film "JCVD", kde vyprávěl sám o sobě a o tom, že sice hrát umí, ale nikdy to pořádně neprodal, až tam, natočil nový snímek "6 Bullets". Nejedná se o snímek, který by byl v žánru něčím naprosto jiným, ale přesto jsou zde určitá pozitiva, která z něj dělají velmi koukatelný kousek. Hrdina rozhodně není kladný, má svoje momenty, ale když je v akci, pořád je tím správným drsňákem, kterého chceme. Sice je to Van Damme, který víc používá zbraně než kopy, ale to neznamená, že by mu jiná role neslušela. Obejde se bez kopů, je prostě člověk, který na to má. "6 Bullets" má celkem provařený příběh, který se ale nesnaží být něčím víc. Rodině je unesena dcera, která má být prodána nějakému bohatému šejkovi. Van Damme je pak váhajícím nájemným žoldákem, který je ale i přes tuto klišovitost snesitelný, hlavně proto, že s věkem mu tu postavu prostě věříte. Nestrhává na sebe zbytečně pozornost, když nemusí, ale dává prostor i ostatním hercům, když je třeba. Osobně jsem rád, že se staré legendy vracejí v dobré světle a jejich film jsou hodně snesitelné.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte radši staré klasiky než nové akční hvězdy.
Hodnocení: 60% za JCVD ve skvělé formě ve filmu, který je rozhodně jedním z lepších v jeho kariéře



Když se setmí (After the Sunset, 2004)
Pierce Brosnan i Salma Hayek jsou velmi snesitelní herci, ale hlavně první jmenovaný si vybírá role, které jsou... no, spíš nezajímavé. James Bond už z něj nejspíš nikdy nebude, na to už je přece jen podle hollywoodských pravidel starý, ale vzhledem k tomu, že je to pořád celkem pohledný chlap, zahraje si ještě rád v nějakém filmu, kde může ukázat, že má ještě na to být pro ženy zajímavým objektem. Pravda, "Když se setmí" už je film, který má za sebou osm let, ale na nic jiném nestavěl. Dobře, abych byl přesný, nestavěl na ničem jiném, než na sex appealu Pierce Brosnana a kráse Salmy Hayek. Musím říct, že pro ni mám slabost, což je také důvod, proč dám filmu nějaká procenta. Jinak se ale jedná o příšerně předvídatelný snímek, který se snaží zamotávat děj naprosto zbytečnými odbočkami a chce se tak tvářit jako velmi nápaditý příběh, zlodějský film ve stylu "Dannyho parťáků". Ani omylem na takové nemá a mít nemůže. Nejde zde vlastně o nic, jenom o to, jestli se penzionovaný zloděj rozhodne, že do toho půjde, nebo ne. Nějaké jeho vnitřní tápání je nám ukradené, nezajímá nás, jediné, co skutečně zaujme, je pak naděje, že Salma přijde na scénu s ještě menším počtem oblečení. Woody Harrelson hraje, co je mu většinou souzeno, tedy komickou postavičku, hlupáčka, který je možná přece jen trochu chytřejší, než se na první pohled zdá.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když je pro vás zlodějský žánr vším a Arsene Lupin bohem.
Hodnocení: 30% za nezajímavý příběh, kde vyniká jen tělo krásné Salmy Hayek



16 bloků (16 Blocks, 2006)
Bruce Willis, Mos Def a David Morse. Celkem zajímavý trojúhelník, dva policisté a jeden zločinec. Film ale rozhodně není tak jednoduchý, aby jasně vykreslil linii mezi tím, kdo je dobrý a kdo je zlý. Dobrý policista, to už je spíš výjimka, což dokazují nejen filmy o Batmanovi, ale právě i kriminální thrillery, jakým "16 bloků" je. Máme tu jednoho čestného policistu, jednoho zkorumpovaného a jednoho zločince, který možná nebude takový parchant, jak by se podle všeho mohlo zdát. Mos Def svého zločince zahrál naprosto dokonale, navázal na něj o několik let později v seriálu "Dexter", kde byl jednoduše dokonalý. Je pravda, že hodně dělá jeho specifický hlas, ale i když je vám jasné, že hraje zločince, což on umí, pořád je v něm něco, co vás nutí mu fandit a věřit mu, že se dokáže napravit. Herci se jednoduše trochu škatulkují. Určitě to platí i o Davidu Morsovi, kterého jsem sice poznal jako toho správného dozorce v "Zelené míli", ale od té doby už jsem ho v nějaké skutečně kladné roli neviděl. I když je pravda, že v "Drive Angry" zase nastoupil jako správňák alespoň na chvíli. Role hajzlů mu ale sluší a jsou mu, co si budeme povídat. Právě proto si ale sem tam zaslouží něco pozitivnějšího. Má dobré obě pozice. Jinak co se týká filmu, tak nepřekvapí. Richard Donner je kvalitní režisér a film se kvalitně tváří, ale ve skutečnosti nám předvádí až příliš jednoduchou zápletku, která je trochu moc roztahaná. Rozhodně to není nic ve stylu "Smrtonosné pasti" nebo epičtějšího "Supermana". Dobré herecké výkony ve filmu, který zase tolik nezaujme.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte rádi rozdělení policajtského světa na hajzly a na neúplatné.
Hodnocení: 60% za dobré herecké výkony a příjemné i nepříjemné postavy