pondělí 8. října 2012

Zítra nehrajeme, Lovci dinosaurů, Alexander, Sexy Pistols, Ali, Danny, Čarodějka a Gaya


Zítra nehrajeme! (A Prairie Home Companion, 2012)
Abyste měli rádi film "Zítra nehrajeme!", musíte mít rádi country. Opravdu si myslím, že toto je velmi zásadní podmínky. Jestliže nemáte country rádi, nebudete mít příliš v lásce film. Je totiž o country. Nejenom o country, ale těch písniček je tu skutečně hodně. "A Prairie Home Companion" je totiž živý rozhlasový pořad, který představuje umělce z country branže a vysílá se už pěknou řádku let. Garrison Keillor založil pořad v roce 1974 a od té doby jede nepřetržitě. Keillor je zároveň tím, kdo sám vystupuje a uvádí hosty a jejich jednotlivé písně a vystoupení. Sledujeme zde určitý příběh, příběh toho, jak show končí a jednotliví umělci se loučí, ale zas tolik nás nezajímá, jaké budou jejich další osudy. Některé mohou být zajímavé (postava Lindsay Lohan), jiné jsou spíš jen takové karikatury, které jsou hezké pro jednotlivé scénky, ale jako skutečné postavy příliš nefungují (Woody Harrelson a John C. Reilly). Postava Virginie Madsen, ač je krásná, mi přijde také trochu zbytečná, a jako kdyby se do celého dění ani příliš nehodila. Herci však odvádějí výkony, pro které je snadné film sledovat, ale opět musím dodat - je snadné je sledovat, pokud máte rádi country. Film je vleklý, ale country takové umí být, vyjadřuje city, stejně jako hudba, kterou prezentuje. Celé je to v duchu, který nesedne každému a Robert Altman dokazuje, že nikdy nebyl tvůrcem rychlých střihů. Nemyslím si však, že je to na škodu, jen vám to musí sednout.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když máte rádi pomalé vyprávění, které nemá žádné velké zvraty, žádné vrcholy.
Hodnocení: 50% za až příliš prázdný příběh o zajímavých lidech s hudbou, kterou rozhodně můžu



Lovci dinosaurů (A Sound of Thunder, 2005)
Blbý film je blbý film a na první pohled ho pozná každý, když ho sleduje. "Lovci dinosaurů" jsou přesně takovým a já stále nedokážu pochopit, že se tenhle film dostal i do našich kin. Má hned několik prvků, které z něj dělají pořádnou hloupost. Co by se dalo ještě skousnout, to jsou špatné vizuální efekty. I lepší filmy mají špatné triky. Co už divák tolik nesnese, to je špatný příběh a hrozné herecké výkony. Stojím si zatím, že když se má tvořit dílo o cestování v čase, musí to dodržovat určitá pravidla. Film se na tohle úplně vykašlal a vytváří si nějaký nesmyslný svět a časové vlny, které jsou sice hezky efektivní, ale jinak je jejich význam nulový. Problémem je vyšlápnout ze stezky pryč, když osoby do minulosti cestují, ale že tam nějakého dinosaura sejmou, to je asi v pohodě. Nějaké hraní s časovými paradoxy je zde naprosto zabito ve prospěch scenáristického dokončení příběhu, který je zajímavý asi tolik, jako tuctový akční film. Edward Burns rozhodně není nějakou velkou hvězdou, ale tady jen ukazuje, že si ani film neumí podle scénáře vybrat. Všichni ostatní herci jsou dost špatní anebo nemají prostor, docela tak zamrzí účast jinak výborného a démonického Kingsleyho. "Lovci dinosaurů" v sobě nemají nic pozitivního, nic, za co by bylo možné je pochválit. Příšery, které si tu scénáristé vymysleli, prostě nevypadají dobře, podtrhuje to ještě špatné CGI zpracování. Vyhněte se tomu filmu, proboha, hodina a půl se dá mnohem konstruktivněji strávit četbou na záchodě. Jen bacha, aby vám nohy nezdřevěněly.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když už vážně nemáte nic jiného ke sledování.
Hodnocení: 10% za příšerný příběh, děsné efekty a nesmyslnou logiku



Alexander Veliký (Alexander, 2004)
Oliver Stone je legenda, která má na svém kontě skvělé filmy. Mnozí ale říkají, že v posledních letech se mu podařilo vyměknout, což se podepsalo na filmech jako "World Trade Center" anebo právě "Alexander Veliký". Člověk má trochu snahu srovnávat film s takovou peckou, jakou byla "Troja". To je přece jen srovnání trochu kruté, ale na druhou stranu ne úplně neopodstatněné. Nezkoumal jsem, do jaké míry se Stone držel předlohy, ale jsem si jistý, že celkem věrně. Bohužel se zaměřil především na určité kontroverzní aspekty Alexanderova života, jako jsou homosexualita a jeho zvláštní vztah s matkou, kde by bylo možné hovořit o určité formě Oidipovského komplexu, což se nakonec promítlo i na jeho vztahu k ženám. Fajn, zajímavé, proč ne, ale Alexander byl především válečník, člověk, který na velmi krátkou dobu dokázal sjednotit svět tak různorodý, že se to dle mého názoru po něm nikomu nepovedlo, ani Sovětskému svazu. Na dobývání se neklade tak velký důraz, což je škoda, protože když k soubojům dochází, jsou silné a naturalistické, což byla také vždy Stonova chlouba. V aktuálních "Divoších" chce ukázat, že a to pořád má. "Alexander" ale v mnohém pokulhává, stejně tak i v tom směru, že režisér rád využíval různé filmařské techniky. Patrné je to až ve chvíli, kdy je Alexander zraněn a padá ze svého koně. Najednou je použit jiný filtr kamery, což ve skutečnosti ale nevypadá efektivně, ale prostě divně. Ani z herců Stone nedostal něco oslňujícího. Anthony Hopkins hraje svou klasiku, Colin Farrell je místy dost těžko uvěřitelný a Angelinu bych, znát jen tenhle její film, nesnášel. Val Kilmer zde ještě ukázal, že míval tělo sportovce, dnes by již roli Filipa Makedonského nedostal. Velmi rozpačitý snímek, bohužel.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když vás ještě pořád baví dějiny v podání Američanů.
Hodnocení: 40% za lekci historie, která je až příliš nezáživná a neinvenční, i když se chce tvářit jinak



Sexy Pistols (Bandidas, 2006)
Salma Hayek a Penélope Cruz jsou krásné ženy. A to je vlastně všechno, co pro sledování filmu "Sexy Pistols" potřebujeme vědět. Nehraje se zde na nic jiného než na to, že se odhalují jejich vnady, ale pouze v takové formě, aby nebylo třeba cenzury. Povrchní film, který se snaží ukázat sílu žen v tom, že je zachycuje sexisticky čistě pro potěšení pánského publika. Nejedná se o silné hrdinky, které by si vysloužily kultovní status, prostě jen dvě holky, které se tak úplně nedostali na druhou stranu zákona. Steve Zahn jim jen tak přizvukuje, jeho v úvodu dokonalý vyšetřovatel se mění v ňoumu, který je stejně zajímavý jako poslední komparzista. Příběh se pak točí kolem toho, že dvě ženy se snaží dostat zlého muže, který zabil jejich otce, nebo se o to alespoň pokusil. Čím více se ze stopáže ukrajuje, tím méně zajímavé jsou i záběry na dámské výstřihy, kterých stejně ubývá. Obě ženy jsou natolik hodnocené herečky, že ňadra neodhalí úplně zbytečně, pokud to pro roli nemá smysl, a tady by to opravdu smysl nemělo. I když pravda, pro některé by se jednalo o jediný důvod, proč se na film skutečně podívat. Marně se snažím vymyslet, čím by vás ještě film mohl dostat, ale všechno je příliš prvoplánové, takže se smiřte s tím, že je to podívaná, kterou si nejlépe užijete v televizi, když máte doma návštěvu a film si promítáte jenom na pozadí a stejně ho nikdo pořádně nevnímá, dokud někdo nevykřikne větu jako "Hele, ta má ale dudy."
Kdy je na film vhodné kouknout: Když toužíte po nudné zábavě, kterou zachraňují široké a hluboké dekolty dvou krásných dam.
Hodnocení: 30% za to, že není důvod dávat nějaké body navíc



Ali (Ali, 2001)
"Ali" určitě není nejlepším boxerským filmem, který byl kdy natočený, ale na druhou stranu je to zajímavá sonda do života boxera, kterého zná mnoho lidí jako legendu, ale zase tolik se o něm neví. První, co mě napadlo, když jsem snímek sledoval, je fakt, že mohl být mnohem kontroverznější. Život Cassiuse Claye alias Cassiuse X alias Muhammada Aliho byl kontroverzní, rozhodně byl zajímavý a rozhodně z něj šlo vytřískat víc. Nechápu úplně, proč se film vyhnul jeho nemoci, i když je pravda, že k jejímu plnému propuknutí došlo později. Ale dobře, film se zabýval jenom jednou částí jeho života od prvních kroků v ringu až po první porážku s Joe Frazierem a následnými zápasy, které zase dostaly Aliho na výsluní. Lidé ho milovali, stejně jako ho nenáviděli. Nešlo ho nemilovat. Jeho boxerský styl byl neskutečný, nemyslím si, že v dějinách po něm přišel někdo, kdo by byl tak rychlý a dosáhl by takových úspěchů. Nekryl se, proč by se kryl, když byl tak rychlý, že ráně prostě uhnul? Nejsilnější momenty jsou pak ty z ringu a ty, kdy se kamera soustředí na Aliho samotného, kterého Will Smith zahrál naprosto dokonale. Nejen v tom, že se naučil jeho styl mluvy, ale i v tom, že se naučil jeho styl boxu. Tohle považuji za skutečně geniální a já jen mohu souhlasit s tím, že byl oblíbený herec nominován na Oscara, ač jej nezískal. V tom roce mu sošku vyfoukl jeho kolega Denzel Washington za film "Training Day", kde předvedl svůj životní výkon. Nominován na Oscara byl také John Voight, který sošku také nezískal. V celém filmu jsem ho nepoznal, což je nikoli tak zásluha jeho, ale hlavně zásluha maskérů, kteří jeho obličej předělali k nepoznání. Z filmu jsem nebyl tak odvázaný, jak bych si asi přál, takový "Warrior" mě dostal mnohem víc, ale přesto si myslím, že je to další ukázka toho, že boxerské filmy prostě nejsou špatné.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete znát některé důležité momenty Aliho kariéry.
Hodnocení: 70% za to, že mám prostě rád boxerské filmy, navíc Ali je legenda



Utržený ze řetězu (Danny the Dog, 2005)
"Utržený ze řetězu" je jedním z těch filmů, které jsem chtěl vidět už dávno, ale dostal jsem se k nim až postupem času, tedy v posledním týdnu. To je tak, když se na něco těšíte, jenže vám nějak nezbude čas, nebo se k vám snímek nedostane a vy ho v kině nestihnete. Příběh mě hned zaujal, navíc to bylo v době, kdy jsem Bessonovi věřil. Danny v podání Jeta Liho je člověk, který byl vychováván jako pes. Má obojek, a pokud je z něj vypuštěn, je zabijákem. Jakmile se mu obojek nasadí, opět zkrotne. Samozřejmě, že není vychováván mírumilovnou rodinou, ale mafiánem, který si chce udělat jméno v podsvětí. Ve větší roli se tak k filmu vrátil Bob Hoskins, kterého už budu mít navždy spojeného s filmem "Falešná hra s králíkem Rogerem". V "Utrženém ze řetězu" si střihnul mafiána, skutečně zápornou postavu, ale ne silně zápornou, ale spíš slabošsky. Jeho gangster je slaboch, který potřebuje kolem sebe gorily. Sice se sem tam dokáže ze rvačky dostat, ale bez Dannyho už by byl dávno po smrti, což se mu také nakonec stane. Danny od rozstříleného auta uniká a dostává se do péče slepého ladiče pian s tváří Morgana Freemana. Tohle je herec, který nikdy neurazí a vždy je skvělý. Opět to platí, a tak mu klidně můžete věřit mentora, kterým se pro Dannyho stal. Jet Li odvádí dokonalou práci jak v akčních scénách, kde je nepřekonatelný, tak i ve chvílích, kdy je přece jen nějaké to hraní potřeba. "Utržený ze řetězu" je jedním z těch malých velkých filmů, které vás dojmou, dostanou vás do varu, zaujmout. Besson napsal jenom scénář, ale měl skvělý nápad, který funguje. Je to přesně jeden z těch jeho filmů, pod které se může podepsat velkým písmem a být na ně pyšný. Rozhodně takové nejsou všechny, ale tenhle se klidně může zařadit mezi "Leona" nebo "Pátý element".
Kdy je na film vhodné kouknout: Když toužíte po jednom z těch lepších filmů od Luca Bessona.
Hodnocení: 70% za to, že i Bob Hoskins dokáže skvěle zahrát hajzla a Jet Li a Morgan Freeman jsou už dnes legendy



Moje krásná čarodějka (Bewitched, 2005)
Nicole Kidman nemám moc rád. Přijde mi taková... prostě jí nemám rád, ale ve filmu "Moje krásná čarodějka" vypadala skutečně roztomile. Vlastně, kdybych měl film celý tak nějak zhodnotit,  asi bych použil právě slovo roztomilý. Anebo neškodný. Snímek se vrací ke staré seriálové klasice, kterou u nás v podstatě neznáme, ale zase to není tak důležité, i když je pravda, že k postavám nebudeme mít takový vztah jako americký divák. Nevadí to ale, protože ve filmu je vše podstatné vysvětleno, a to opět docela roztomile. Hodně pomáhá i účast takových herců jako Michael Caine nebo Shirley MacLaine. Will Ferrell je jen tím správným komickým kořením. Místy je trapný, místy skutečně vtipný, prostě v jeho případě naprostá klasika. Co mě na filmu trochu mrzelo, to je skutečnost, že by z toho šlo vytřískat mnohem více vtipů. Vždyť v našem světě existují čarodějové, a je to romantická komedie. To by bylo scének. Ze začátku to film skutečně používá, ale pak se mění v komedii, která se zároveň trochu snaží poukázat na rozmařilost amerických seriálových hvězd a hvězdiček. Efekt v tomhle směru není příliš velký, opět se především jedná o prvek komický. Herci odvádějí celkem dobré výkony, ale romantická komedie příliš nepřekračuje stín klasické americké romantiky. Důležité je hlavně to, aby byl snímek líbivý, a takový skutečně je. Líbivý a roztomilý.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete trochu té kouzelné romantiky.
Hodnocení: 40% za to, že je to vlastně docela roztomilý film



Hrdinové z říše Gaja (Back to Gaya, 2004)
Evropské animované filmy se snaží dohnat ty americké. Problém je v tom, že animace v USA je na skutečně vysoké úrovni. Pokud v Evropě vznikne dobrý animák, je mnohdy omezen pouze na klubovou produkci. Pokud jde do kin, je to jen proto, že nechce být evropský, ale snaží se tvářit americky. Nemůže se ale jednat americkému, pokud ho jenom kopíruje, navíc špatně. "Hrdinové z říše Gaja" mi na první pohled vadí svou animací. Prostě se mi nelíbila. Je taková... ošklivá. To je asi to nejlepší slovo. Myslím, že dětem se nebude líbit. Navíc není ani nijak propracovaná. Obličeje zde vypadají jako špatně udělané latexové masky. O to horší je, že se animátoři pustili i do lidských postav, které vypadají jako loutky z nějakého děsivého musea. Další problém filmu je v tom, že chce být ještě víc americký, a tak je tam jeden tajemný záporák, prostě čisté zlo, proti kterému mohou hrdinové na konci bojovat. Polovinu času je tak film vlastně jen putováním o ničem, které trochu předběhlo "Arthura a Minimoje", ale rozhodně není tak zajímavé nebo zábavné. Co opravdu nesnáším, to jsou příběhy, kde se postavy setkávají se svým stvořitelem a zjišťují, že vlastně nemají skutečně existovat. Tohle téma je tak příšerně provařené, že nechápu, jak to ještě může někdo považovat za skvělý prvek. Přijde mi tak, že si Evropané zase jednou vzali z amerického animáku špatný příklad, a místo toho, aby vytvořili něco osobitého, splácali cosi, co se snažilo dětem ukázat, že i evropský film může být dobrý. Tenhle záměr se ale ošklivě nepovedl. Zlatý želváček Sammy, který je alespoň roztomilý.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když si myslíte, že i evropský animák může být dobrý.
Hodnocení: 30% za špatnou animaci a nepěkný příběh