úterý 26. června 2012

Nebezpečné známosti, Jak ztratit kluka, Zoufálek, Transformers 2, Superbad a první Pařba


Velmi nebezpečné známosti (Cruel Intentions, 2009)
Moje přítelkyně tenhle film doslova zbožňuje. Já jsem ho - přiznám se - do minulého týdne vlastně celý nikdy neviděl. Vždycky jen nějakou část, i delší úsek, ale nikdy ne vcelku. Co mě na první pohled - poslech - zaujalo, to byl jednoznačně soundtrack. "Colorblind" od Counting Crows je krásná, profláklá "Bitter Sweet Symphony" neurazí snad nikdy. Příběh jsem znal z jiných děl, především pak z divadla, protože starší filmové provedení mi také zatím uniká. Musím říct, že klasičtější podoba mi sedí mnohem víc, ale v provedení, v němž se objevili Ryan Phillippe, Sarah Michelle Gellar a Reese Witherspoon, jsou přece jen prvky, které jsou hodně dobré. Převedení do moderní doby je se vším všudy, i se změnou příběhu a některých postav. Nejedná se však o změny na úkor příběhu, děj stále zůstává pospolitý a docela uvěřitelný. Gellar je jako mrcha skvělá, za což by si zasloužila vyzdvihnout, protože výkony ostatních zase ta jedinečné nejsou. Reese má hrát tu svou nevinnou holčičku jako vždycky, jen sem tam se v ní objeví něco silnějšího, Ryan Phillippe je tragický a sází pouze na svůj ksichtík. Když se z něj stává hodný chlapeček, je opravdu hodně špatný. ale zase to vyrovnává Joshua Jackson jako gay. Takhle jsem tohohle herce vždycky chtěl vidět, protože nic moc jiného hrát nemůže. Ve filmu je správné sexuální napětí, které nezachází daleko a film se nemění na erotický, přesto se přistihnete, jak pokukujete po své partnerce, nebo spíš po jejím výstřihu. "Velmi nebezpečné známosti" rozhodně nejsou špatným filmem. Pro mladé lidi je to asi přijatelnější verze klasického díla od Pierra Choderlose de Laclos.
Hodnocení: 70% za to, že originální období pro tenhle příběh je přece jen lepší, ale přesto došlo k převedení do podoby, které je pro dnešní dobu naprosto padnoucí


Jak ztratit kluka v 10 dnech (How to Lose a Guy in 10 Days, 2003)
O téhle romantické komedii jsem slyšel, že je dobrá. Dost často jsem si při sledování říkal a v čem je vlastně tak dobrá? Není to špatný film, který by se měl hned odsoudit, ale jsou tu momenty, které jsou jednoduše laciné a poplatné žánru a cílovému publiku. V hlavní roli namakaný herec, který má místo břicha pekáč buchet, který samozřejmě také často předvede, vedle něj poměrně hezká herečka, která zase neumí až tak moc hrát, ale na plátně vypadá dobře, navíc má hodně slavnou maminku. Kate se tu sice nahá neukáže, ale ona to nepotřebuje, stačí, aby se jenom tvářila. V tomhle případě jí ale tu postavu přece jen věříte víc, než kdy jinde. Zápletka snímku není nijak geniální. On chce splnit sázku a udržet si po 10 dní ženskou kvůli práci a plesu, ona má napsat článek o tom, jak ztratit kluka v deseti dnech. Stručně řečeno, ona ho chce pořádně vytočit, on se jí drží zuby nehty, po osmi dnech zjistí, že se milují, desátý den objeví pravdu o začátku jejich vztahu, hodně se na sebe nakrknou, aby si na závěr mohly padnout kolem ramenou. Když jde příběh shrnout v jedné větě - pravda, je to souvětí - a nic zásadního nevynechat, je to trochu zvláštní, ale nedá se nic dělat. Je to poměrně jednoduchá komedie na příjemný večer. nic víc jsem nečekal, nic víc jsem nedostal.
Hodnocení: 50% za to, že je to místy vtipná komedie, ale na druhou stranu je příšerně předvídatelná


Příběh o Zoufálkovi (The Tale of Despereaux, 2008)
Už jenom to, že se hlavní postava jmenuje Zoufálek, svědčí o tom, jak moc se chtěli tvůrci zalíbit publiku, především pak publiku dětskému. Vypočítavost je pak patrná z toho, kdo je vlastně hlavní hrdinou. Ano, je to myš. Co je na tom zvláštního? Třeba to, že rok před "Zoufálkem" byl natočen film "Ratatouille". Náhoda? Ne, nemyslím si. Pixaři s něčím přijdou, a jako kdyby neexistovalo něco jiného. Stejně to bylo s "hledá se Nemo". Chvíli po tom vznikl film "Příběh žraloka", který - když už nic jiného - byl alespoň vtipný a obsahoval pár dobrých hlášek. O snímku "Past na žraloka" mluvit nebudu, to je jen ubohost. "Příběh o Zoufálkovi" nám chtěl ukázat, že krysy a myši jsou teď in, navíc je to přece oblíbená dětská knížka, tak proč to nezkusit. Jenže by to chtělo zkusit s trochu lepší animací, která v některých momentech vypadala neskutečně kluzce. Příběh ničím moc nenadchne, je prostě o Nebojsovi, který se vydává za myš, o jednom krysákovi, který by se měl polepšit a polévkové slavnosti, která má větší význam než Vánoce. Je to příliš velké schéma na to, aby to mohlo skutečně zaujmout a donutit mě to k nějaké emotivní reakci alespoň na jednu ze scén. A že jsem schopen emotivních reakcí. Třináctý a čtrnáctý díl seriálu "How I Met Your Mother" by mohly vyprávět.
Hodnocení: 45% za to, že jsem asi zvyklejší na lepší animaci a trochu jiné postavy, které jsou tak roztomilé, až vůbec roztomilé nejsou

The faces of two robots stand atop a pyramid. A helicopter flies over an industrial facility on the right side of the image, and a young couple is seen in front of the pyramid. The film title and credits are on the bottom of the poster.

Transformers: Pomsta poražených (Transformers: Revenge of the Fallen, 2009)
Jestli jsem řekl, že "Příběh o Zoufálkovi" není moc dobrý animovaný film, tak co teprve, jak jsem si zoufal nad druhým dílem prozatím jen trilogie "Transformers". Už od prvního dílu mi tahle série nepřirostla k srdci. Přesto jsem viděl všechny tři. Jedničku z vlastního zájmu, trojku proto, že bratr chtěl po letech na něco do kina a zrovna dávali tohle, což by mohlo v kině vypadat cool. No a dvojku jsem viděl proto, abych si doplnil mezery mezi prvníma třetím filmem. Není o co stát. Michael Bay jen potvrdil, že je pošuk do technologií, a to je jediné zjištění, které film přináší. Roboti možná vypadají cool, efekty jsou vlastně dobré, ale příběh se vytratil někde s vtipy, které jsou vkládány do úst hlavního představitele. Shia LaBeouf by měl být tím hláškujícím frajerem, co táhne celý film, ale je to prostě jen nekňuba, kterému se do rukou dostaly super hračky, jež si ho oblíbily. "Transformers" jsou vlastně takovým dospěláckým "Příběhem hraček" jen s tím rozdílem, že tohle je čiročirá onanie nad superskvělými technologie, rozmáchlou akcí a naprosto pitomým příběhem. A Megan Fox? Určitě nebudu z těch, kdo budou na internetu denně hledat nějakou její novou fotku, kde ukázala alespoň 20 % své levé bradavky. Jestli je Megan srovnávána s Angelinou, tak se někdo hodně spletl, protože Angelina, co já vím, tak když chce, umí skvěle zahrát. Megan má jen pěkný ksichtík. Jakmile odešla - v trojce jí musela nahradit modelka, která si na nic nehrála - hned jsem dal filmu o 10 % víc. A nebyl jsem jediný. Dvojka je ale prostě paskvil. Kvůli takovým by měli letní blockbustery zakázat.
Hodnocení: 20% za to, že jednička mohla ohromit alespoň velkými auty, co se mění na ještě větší roboty, v tomhle případě už ale není co nabídnout


Superbad (Superbad, 2007)
"Prci, prci, prcičky" spustily lavinu lepších i horších teenagerských filmů. Některé stojí za to, jiné méně. "Superbad" jsou ukázkou toho, že nerdi jsou pořád v kurzu a že jsou schopni vás rozesmát prostě jenom tím, jak jsou blbí a jak se snaží zasunout. Tihle dva jsou taky ztroskotanci, kteří si o sobě myslí - hlavně ten v podání Jonaha Hilla - že jsou vlastně děsně cool a - promiňte mi to slovo - každá prcina z nich bude udělaná. Není to tak jednoduché a z obyčejné snahy dostat se na večírek a být za ty frajery, je nakonec dovede do situací komických i tragických, ale nakonec z toho vycházejí s čistým štítem. Seth Rogen zase ukázal, že má nadání i na scenáristiku a vytasil se se scénářem (spolupracovníka mu klasicky dělal Evan Goldberg), který je vtipný, pokud máte rádi drsnější humor, je chytrý, pokud vám nestačí jen nastavovaná břečka místo komedie, a navíc vytvořil dvě ukázkové postavy, do kterých se krásně vtělili Jonah Hill a Michael Cera, což jsou dva z nové generace nejen schopných komiků, ale hlavně schopných herců jako takových. Nejsem z těch, kteří budou slintat o tom, že film je geniální, ale stejně si myslím, že vám z něj v paměti něco zůstane. Třeba jen ti dva pitomí poldové.
Hodnocení: 65% za to, že teenagerská komedie může být i po "Prcičkách" stále ještě pořádně vtipná

Three men and a baby wearing sunglasses.

Pařba ve Vegas (The Hangover, 2009)
Poslední filmem, o kterém bych chtěl dnes trochu poreferovat, je snímek "Pařba ve Vegas". Už jsem tu psal o pokračování tohoto filmu. Pokračování mě nikterak nenadchlo, ale bylo to jen proto, že autoři vzali systém, který fungoval u tohoto prvního filmu, a mysleli si, že bude stačit, když tomu dají jiné prostředí. Místo Vegas se pojede do Bangkoku. Věřte mi, tohle opravdu nestačí. Film by se měl snažit jen o trochu víc, než lákat diváky do kin na to samé, jen s trochu lepším - horším? - designem. "Pařba ve Vegas" je ale skvělý nápad. Jednoduše je to první film, který byl originální a hlavně vtipný. Film stál na tom, že čtveřice chlápků jela do Vegas zapařit na rozlučku se svobodou. Jeden z nich, trochu idiotštější Alan, pak díky práškům udělá něco naprosto neskutečného. Tohle je neskutečná jízda na draku. Je to pařba, která v sobě má tygra, malé dítě, vymlácené zuby i Mika Tysona. Je to vážně neskutečný dril, který hrdinové podstoupili, aby nakonec zachránili svatbu. Příběh je vyprávěn v podstatě jako flashback, kdy si postavy rozpomínají na to, co vlastně dělali. Funguje to. Momenty jsou vtipné, a to i díky absurdnosti toho, co se děje. I když je celá čtveřice skvělá, pozornost na sebe stejně strhává Zach Galifianakis (ano, jsem schopen to jméno napsat i vyslovit, aniž bych o tom musel moc přemýšlet). Je to prostě ten správný idiot, který není nejlepší kamarád, ale ve filmu je s ním sranda. "Pařba ve Vegas" mě dostala, aby mě pak "Pařba v Bangkoku" zase usadila do zajetých kolejí komerční trapnosti.
Hodnocení: 75% za to, že film má originální nápad, je vtipný i drsný zároveň a určitě vás pobaví

pondělí 18. června 2012

Rocková loď, Cruise a Diaz, Shawshank, Kapitán Amerika, Šéfové a Auta 2


four men walking the plank
Piráti na vlnách (The Boat That Rocked, 2009)
Kdo by to byl řekl, že režisér "Lásky nebeské" natočí další film, který bude naprostá pecka. Richard Curtis v sobě ale na stará kolena objevil režisérské ambice, chytnul se jich a přidal k nim skvělé scénáře, které psal už dříve, a natočil dva geniální filmy. "Láska nebeská" je doslova prototypem krásného, vtipného i smutného romantického filmu, chytrý film, který prostě musí nadchnout. A doslova vás čapne za srdce. Navíc ta plejáda skvělých britských herců. Nejinak je tomu i v případě "Pirátů na vlnách". Skvělý scénář, pevná režie a výteční herci, kteří se oproti "Lásce nebeské" docela obměnili. Bill Nighy ale zůstal, a je to dobře. Stejně tak třeba Emma Thompson, jejíž role je skutečně minimalistická. O čem, že to celé je? O tom, že v 60. letech prostě britská vláda nestrpěla rock'n'roll, a tak se mohl vysílat jenom na lodi, která kotvila mimo britské výsostné vody. Lidé stanici poslouchali, protože rock'n'roll prostě milovali. A kdo by ho nemiloval. Curtis vytvořil úžasnou mozaiku osudů, která je silná, ale co je nejsilnější, to je hudba. Rock'n'roll, to je prostě ta pravá hudba, a ty písně, které se zde pouští, to je nádhera. Soundtrack je úžasnou kompozicí, už jen tohle je jedno ze základních pozitiv snímku. Doufám, že Curtis natočí ještě další filmy, které nejsou jen vtipné, ale také chytré.
Hodnocení: 80% za to, že prostě Rock'n'Roll!


Theatrical release poster, includes two white silhouetted figures against a black background.

Zatím spolu, zatím živí (Knight and Day, 2010)
Cameron Diaz a Tom Cruise. Pro mě jsou tohle dvě hvězdy, které pomalu vyhasínají. Cruise vše zachraňuje tím, že se vrací ke kořenům a funguje mu to, Cameron zase sem tam potěší tím, že ze sebe ukáže trochu víc, když už jí to hraní zase tolik nejde. Nedávno jsem tu zmiňoval snímek "Vrahouni", který je velmi podobný tomu, co sledujeme v "Zatím spolu, zatím živí". Dvojice známých herců je lovena agenty nebo jinými vrahouny. Musí utíkat, zápletka je trochu postavená na hlavu, ale akční scény vypadají docela dobře. V "Zatím spolu, zatím živí" vypadají ještě o něco lépe. Navíc sem tam některý vtip docela vyjde. Tom Cruise ukazuje, že na akční filmy není vůbec starý a že je to žánr, který je prostě jeho. Je pořád charismatický, toho hrdinu mu prostě věříte, stejně jako byste mu věřili, že je ve skutečnosti pořádný šílenec. Cameron je ze začátku správně uřvaná, místy je dobře pitomá a nakonec ani tak neurazí, i když její obličej může být po několika desítkách minut docela iritující. Původně jsem ale čekal, že film bude mnohem horší. "Vrahouni" a "Salt" v jednom filmu s výborným Cruisem a... a to je tak všechno.
Hodnocení: 50% za to, že místy to je docela sranda, akční scény nejsou vůbec špatné, ale nakonec je to přece jen trochu zdlouhavé a až moc předvídatelné, Cameron prostě moc nemusím



Vykoupení z věznice Shawshank (The Shawshank Redemption, 1994)
Proč je tenhle film na české filmové databázi, ale i na té mezinárodní na prvním místě žebříčku těch nejoblíbenějších? Ne, na tuhle otázku neexistuje jasná odpověď. Je režisérsky dokonalý? Určitě by se našli filmy, které jsou režisérsky dokonalejší. Co herecké výkony? Jsou výborné, ale proč tedy nikdo z herců nezískal Oscara? Zapomnělo se na ně? Možná, Akademie je někdy prostě slepá. Tady se prostě sešlo několik dobrých hereckých výkonů, takže už jen díky nim je úroveň vysoká. Ale co dál? Příběh? Určitě je výborný, vždyť je podle Stephena Kinga. Je silný, dojemný a není hororový. Je krásný. Ale copak nejsou ještě silnější příběhy? Na tom nesejde. Tady se všechno sešlo tak dokonale, že prostě musíte uznat, že tenhle film vás chytne za srdce. Není to velký film, a právě to je jeho krása. Je to malý film, film o obyčejných lidech, kterým to v životě moc nevyšlo. Někteří mají později štěstí, jiní ne. Všichni si projdou těžkými okamžiky, je jen na nich, jak se s nimi vypořádají. Dokážeme jít dál? Dokážeme žít i po tom, co se nám všechno zhroutilo. Tenhle film je o poddání se osudu, ale je i o naději. Možná je to právě naděje, láska k životu a přátelství, které z tohohle filmu dělají tak silný zážitek. Frank Darabont ukázal, že je jedinečným umělcem. Je jen škoda, že nám to dokazuje tak málo.
Hodnocení: 100% za to, že ty nejlepší filmy nemusí být o lásce mezi mužem a ženou, ale o přátelství a naději



Captain America: První Avenger (Captain America: The First Avenger, 2011)
DC Comics mají své Supermana, a tak i druhá největší komiksová společnost Marvel potřebovala silného hrdinu, který by vyjadřoval všechny hodnoty toho úžasného a skvělého národa amerického. Captain America se jím stal. Aby také ne, co je američtějšího než americký voják, který bojuje za svoji vlast, nejlépe pak ve druhé světové válce, která byla místem, kde USA ukázaly v plné parádě svou sílu. Vždyť to byly právě Spojené státy, které svým vložením se do konfliktu urychlily Hitlerův konec. Příběh se odehrává za druhé světové války, jen kromě Hitlera tu je Rudá lebka, Nemesis Captaina Americy. Ale asi je jasné, že paralela mezi Hitlerem a Rudou lebkou je až příliš úzká. A co film? No, nečekejte nic super skvělého, je to prostě dobře odvedená práce, kde se jen mihnou některé z dalších postav, které jsou pro svět Captaina Americy důležití. "Captain America: První Avenger" vlastně není nic jiného než prequel k tomu, co přišlo později - k "Avengers". I závěr jasně nasvědčuje tomu, že nás čeká něco víc, že se s Captainem Americou setkáme i v dnešní době, nikoli pouze v minulosti druhé světové války.
Hodnocení: 65% za to, že je to první Avenger, ale ve spojení s ostatními je přece jen lepší, humor snímku ale určitě nechybí



Šéfové na zabití (Horrible Bosses, 2011)
Dobrá komedie, to je pojem, který se postupně vytrácí, ale v poslední době mám pocit, že jakmile dáte do komedie Jasona Batemana, tak je z toho docela úspěch. Pro mě osobně film "Šéfové na zabití" rozhodně úspěch byl, protože jsem se u toho opravdu hodně nasmál. Trojice zaměstnanců, jejichž šéfové jsou skutečně příšerní. Jeden má za šéfku ženskou, která s ním nejen sexuálně haraší, ona ho otevřeně vyzývá k pohlavnímu styku. Jeden si řekne, proč se ten blázen brání, když tou ženskou je Jennifer Aniston, která nemá až tak špatnou postavu, ale holt chlapec je zamilovaný do jiné a chce být věrný. Druhý si myslel, že bude povýšen, místo toho dostane nového šéfa, idiotského syna bývalého šéfa, který bohužel nešťastně zemřel. A třetí chlápek má za šéfa skutečného šílence s tváří Kevina Spaceyho, což je jeden z těch šéfů, co jim nedělá problém někoho zastřelit, protože se na něj špatně podíval. Tihle borci si najmou profíka, který jim řekne, jak na to. Akt musí provést sami. Film je plný vtipných situací, zajímavých zvratů, které místy vyrazí dech. Není to film, z kterého budete měsíce nadšení a budete o něm pořád chtít mluvit, ale je to snímek, který vám hodně zpříjemní jeden večer, a vy budete usínat s tím, že jste se zase jednou dobře pobavili.
Hodnocení: 75% za to, že je to dobrá drsná komedie, kde Jennifer Aniston dostala málo prostoru a sedí jí to víc než role hlavní



Auta 2 (Cars 2, 2011)
Studio Pixar zrovna není z těch, které by se příliš specializovalo na pokračování. "Příběh hraček" byl dlouhou dobu jedinou výjimkou, která - jak se zdá - bude od chvíle, kdy byla natočena "Auta 2" spíš pravidlem. Pixaři stavěli na tom, že každý jejich film byl jedinečný, vytvářely nové světy, nové příběhy. Docela jsem se divil, když bylo oznámeno, že právě "Auta" budou mít svoje pokračování, protože to jsem si dokázal představit spíš u "Úžasňákových", ale nedá se svítit. Mimochodem, dalším pokračováním - vlastně prequelem - bude snímek Univerzita pro příšerky. Ale čekají nás i originální filmy, jako první "Brave" alias v češtině "Rebelka". To se zase nějaký český distributor vyřádil. No, zpátky k autům. Pojetí filmu je originální, stylizuje se do špionážního filmu/komedie, ale těch vtipů je docela pomálu a jsou poměrně dětinské. Nejvtipnější pak byla závěrečná scéna s královskou stráží. U každého jiného studia by to vůbec nebylo špatné, ale tohle jsou Pixaři a člověk - hlavně po krásném "Příběhu hraček 3" - čeká trochu víc. Ale úroveň animáků u Pixárů je pořád vysoko. Samotná animace je prostě nádherná, pokaždé přizpůsobená příběhu a prostředí. Možná budete malinko zklamáni, ale aby vás to úplně přinutilo vzdát se Pixaru, o tom silně pochybuji.
Hodnocení: 65% za to, že to není taková zábava jako první "Auta", ale pořád je to animák, který má hodně vysokou úroveň ve srovnání s konkurencí

pondělí 11. června 2012

Karate Kid, Parchanti, Hromy a blesky, Úča, třetí Narnie a Dokonalý trik


Karate Kid (The Karate Kid, 2010)
Já vím, že remakování je hrozné, sám ho moc nemusím, ale některé legendy si člověk rád prohlédne i v novém vydání, navíc když je mu slíbeno, že mistra kung fu - ano, tentokrát se nejedná o karate - si zahraje žijící legenda kung fu filmů Jackie Chan. Těšil sem se na něj a nezklamal mě, i když jako ten, kdo ovládá kung fu se zde prezentuje jen velmi málo, je spíše mentorem pro malého kluka... No však ten příběh znáte. Kluk, v podstatě nýmand, dostane pořádně nabančíno, aby se pak vzchopil, a s pomocí mistra bojových umění se dostane na vrchol své věkové kategorie, když porazí i svého "nepřítele". Nový "Karete Kid" je přesně o tomhle, jen hlavní role jsou jiné, prostředí je jiné a příběh je pojat trochu jinak. Místy je to komedie, místy patetické drama, sem tam prostě smutný snímek. Těch poloh je tu tolik a střídají se až moc nečekaně a nevhodně. Patetické proslovy pana Chana mi prostě nesedí, stejně tak se může mnohým stát, že se ani trochu neztotožní s malým Smithem, který má herectví v krvi, ale v tomhle filmu se prostě předvádí. Chce ukázat, co všechno umí a co zvládne. Zvládne toho hodně. Pozitivem jsou bojové scény, kde ti kluci skutečně dostávají na hubu a vypadá to hodně drsně. Hodnocení dávám trochu vyšší, než by mělo být, ale to čistě z nostalgie.
Hodnocení: 70% za to, že to není klasika, ale pořád to má hodně do sebe, prostě mi ta naivita a zbytečný patos učarovaly (samozřejmě je to také za Jackieho!)


A group of six looking down from above, with the word "Losers" in the center.

Parchanti (The Losers, 2010)
Mám tenhle komiks rád. Překvapil mě. Koupil jsem si ho s tím, že je to docela levná věc a moc jsem od něj nečekal. Dostal jsem parádní politický thriller, kde ty akční scény skutečně stojí za to. Na filmovou podobu jsem se docela těšil, mimo jiné i proto, že obsazení nebylo vůbec špatné. jeffrey Dean Morgan, to je prostě chlap, z kterého charisma sálá. Zoe Saldana dostala možnost dokázat, že je víc než jen ta modrá kočka z "Avataru". Jenže nějak to úplně nevyšlo. Akční scény tu nemají takový drive, který by mohly mít, příběh je oproti komiksu až příliš jednoduchý a ze skvělého tajemného Maxe je tu udělán je trapný záporák, který je takový hajzl, že je to až nuda. a tak film zachraňují hlášky, které jsou místy přece jen pořádně vtipné, a také parťáctví, které k podobným filmům patří. Tenhle tým byl vybrán skvěle, ale nemůžu si pomoct, že z komiksu a jeho kvalit dostali filmoví tvůrci skutečně málo. Potenciál tu byl mnohem větší. Ale nedá se svítit. Člověka pak jen zamrzí, že u nás se komiks neuchytil a skončí u dvou dílů, dalších už se určitě nedočkáme. Budu holt muset sáhnout po anglickém originálu, abych se dověděl, jak to vlastně celé skončilo. Protože vězte tomu, nebo ne, v komiksu doposud nevíme, kdo je vlastně ten Max a co všechno dokáže.
Hodnocení: 60% za to, že je to přece jenom ucházející film, kde jsem se zasmál, ale akční scény jsou lepší v komiksové podobě, což je docela smutné (z pohledu filmu)



Hromy a blesky (Ready to Rumble, 2000)
Já vím, když se podíváte, kolika procenty hodnotím tenhle film, řeknete si, že jsem se zbláznil, ale tohle je film mých telecích let, srdcovka, kterou si vždycky rád pustím, a to jedině v češtině. K filmu jsem se dostal náhodou, a vůbec, za to, že je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů, může několik náhod, které se sešly ve skutečně pravou chvíli. V roce, kdy jsem film viděl poprvé, myslím, že to byl snad přímo rok premiéry, nebo nejpozději rok 2001, jsme měli asi na měsíc HBO. Takovéto, že když se vám to bude líbit, můžete si ejčbíou předplatit. Nepředplatili jsme si, ale stačilo, abychom ještě v demoverzi chytli právě tenhle film - "Hromy a blesky". Ale ještě důležitější bylo, že tenkrát jsme s bratrem doslova žrali wrestling, který se objevil na nějaké sportovní stanici. Snad to byla Galaxie, ale už nevím. Ten film nás dostal. Dabing je zde neskutečný a později jsem zjistil, že i vtipnější než originál. Já vím, že tenhle film je kvalitativně poměrně nízko a dostal by se tak na 50 %, ale to mě nezajímá. Já mu dávám prostě maximální hodnocení. I dnes si s bráchou a kamarády připomínáme některé hlášky z filmu, které mezi námi doslova zlidověli. Miluji "Hromy a blesky" a přiznávám se k tomu. Pro mě je to skvělý film, o wrestlingu snad nejlepší komedie, co jsem kdy viděl. Ono jich zase tak moc není.
Hodnocení: 100% za to, že je to prostě film, který pro mě v minulosti hodně znamenal (já vím, že je to naprosto neobjektivní hodnocení, ale tohle je doslova film mého srdce)



Zkažená úča (Bad Teacher, 2011)
Já nevím, jestli to byl úmysl - ale asi ano - aby byla vytvořena postava, která je tak příjemná jako hemeroidy. Camreon Diaz je za zenitem a ať mi nikdo neříká nic jiného. Pr mě je sexy asi jako smrtka, která si na sebe navlékne nějakou tu masku. ale neberu jí to, vypadá dobře, je jen otázkou, jak moc je to přirozené. Co je na filmu pozitivní, to jsou mužské postavy. Jason Segel je pro mě osobně jedním z nejlepších komiků posledních let. Je neskutečně všestranný, a to jak herec, tak i jako scénárista. "Kopačky" jsou jednou z nejlepších romantických komedií poslední doby, podařilo se mu i vzkřísit "Mupety", to nemluvím o tom, že má i hudební nadání. Dokazuje to v seriálu "Jak jsem poznal vaši matku", ale právě i v "Mupetech". Ve "Zkažené úče" má neskutečně málo prostoru, ale využil ho naprosto dokonale a skoro bych řekl, že ukradl film pro sebe. Skvěle se podařilo obsadit i roli, kterou vzal Justin Timberlake, jen pro mě osobně opět ukazuje, že herecká kariéra nebyla krokem vedle. Dokáže ze sebe udělat idiota, a to rozhodně oceňuji. Film je jinak ale prvoplánový, hloupý a nevtipný, každý moment, kdy se tam objevila Camreon Diaz byl pro mě utrpením.
Hodnocení: 35% za to, že tam hrál Jason Segel, což jsou jediné plusové body, které si film zaslouží, ten člověk je prostě geniální komik (nebo komediální génius?)


Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader, 2010)
Knižní sérii "Letopisy Narnie" se prorokovalo, že z ní bude nový "Pán prstenů". Začaly se natáčet filmy podle této septalogie s tím, že se očekával podobný úspěch jako u trilogie podle díla J. R. R. Tolkiena. Úspěch se nedostal, alespoň ne takový, aby se na filmy stály fronty. Už byl natočen třetí film - právě tento, který recenzuji - a mluví se o čtvrtém a pátém. Budiž jim přáno. "Letopisy Narnie" se snaží být epické, chtějí nám představit krásný svět, pohádková a nádherný, ale těch biblických odkazů je i ve filmu možná trochu moc. Proč tím zatěžovat mysl dítěte, pro které jsou očividně příběhy točeny? A proč tím otravovat dospělého, který si Aslana neustále musí představovat jako takového Mesiáše? První díl měl ještě celkem švih - alespoň jako pohádka. Ve třetím díle se vracejí některé "oblíbené" postavy, ale pro mě osobně to byla docela nuda a musím říct, že se mi více zamlouvají drsnější fantasy než tohle jemné dětské podání. Asi se bude jednat o snahu být věrný předloze, ale nebál bych se trochu přitvrdit. Zaujalo by to víc dospělé. Proč ne? U Pottera to fungovalo.
Hodnocení: 50% za to, že mi "Narnie" prostě nepřirostla k srdci a ty filmy nejsou tak velké, jak se snaží vypadat



Dokonalý trik (The Prestige, 2006)
Christopher Nolan je geniální umělec, který toho ve filmu udělal už neskutečně mnoho, a to je mu zatím jen něco málo přes čtyřicet. Když natočil prvního "Batmana" a ohlásil film "Dokonalý trik" lidé si nejspíš mysleli, že si chce jen trochu odpočinout od látky. Ale Nolan nechtěl ani trochu odpočívat. Vzal si zajímavou, u nás nepříliš známou knihu Christophera Priesta a natočil film, který lidem vyrazí dech. Podařilo se mu něco, o co se od dob "Šestého smyslu" snažilo mnoho režisérů - vytvořil tak údernou pointu, že vás bude mrazit, až pochopíte, co jste vlastně celou dobu sledovali. Skvěle vybrané prostředí kouzelníků, vzájemná rivalita, snaha být dokonalejší a dokonalejší, a to za každou cenu. Hugh Jackman, Christian Bale a Michael Cain dokazují, jak velkými herci jsou, především Jackman předvedl, že je skutečně dobrým hercem. Ostatní dva to spíš jen potvrdili. Co ale vede film, to je skvělá atmosféra, která ústí ve skutečně skvělé finále. Tenhle film je promyšlený do každého detailu. Takových skutečně není mnoho.
Hodnocení: 95% za to, že je to hodně dobré, hodně překvapivé a že z herců je vyždímáno všechno

pondělí 4. června 2012

Past na žraloka, 21 Jump Street, Spiderwickové, Green Lantern, Muži v naději a Arthur


Past na žraloka (The Reef, 2006)
Už vás někdy napadlo, co by se stalo, kdyby se vzaly filmy "Hledá se Nemo" a "Příběh žraloka", spojily by se do jednoho, vymazalo by se z nich kouzlo, vtip i hezký příběh, a navíc to natočili Američani spolu s Korejci? Tak jestli vás tohle někdy napadlo, podívejte se na film "Past žraloka", protože to je přesně to, co od snímku můžete čekat. Jsou tu nějaké ty ne až tak roztomilé rybky, které se snaží dokázat, že mají na to, aby předvedly velký příběh, je tu další souboj se žralokem jako ve filmu "Příběh žraloka", kde si to prcek rozdá s Goliášem, no a samozřejmě nesmí chybět rodinné drama ve stylu "Hledá se Nemo". "Past na žraloka" je hodně špatným pokusem, jak udělat něco velkého, ale skončit jen u toho, že jsem viděl vážně pěkné filmy a pak jsem je vykradl a udělal podle nich něco, o čem si myslím, že je to parádní, ale pořád je to jen vykrádání ostatních. "Past na žraloka" nemá žádné zvláštní kouzlo, člověk se ani nedočká nějaké krásné animace, je to místy docela obyčejné. Mělo by se to přece jen nechat na schopnějších studiích jako Pixar.
Hodnocení: 30% za to, že je to prostě jenom vykrádání filmů "Hledá se Nemo" a "Příběh žraloka"



21 Jump Street (21 Jump Street, 2012)
Pamatujete si ten seriál z 80. let, kde Johnny Depp začínal a který ho vlastně proslavil? Ten seriál o tom, jak parta policajtů vklouzne zpátky do školních lavic, vydává se za studenty a přitom řeší případy? Seriál "Jump Street 21" běžel i na našich televizích a myslím, že v mnohých toho dost zanechal. Je to klasika a klasika se někdy musí oprášit. Jonah Hill se přidal jako scénárista a s Channingem Tatumem si zahráli hlavní role a rozhodli se film i produkovat. Tahle na první pohled nesourodá dvojice se ukázala jako skvělý tah. Ano, byl natočen film podle původního seriálu, s novými postavami - vesměs - a s novým příběhem. Ten základ se příliš neliší. Dvojice policistů se vydává na střední, protože mají řešit zločin. Rozdíly oproti seriálu zde rozhodně jsou. Film je drsnější, je sprostší a myslím, že je také zábavnější. Smál jsem se několikrát nahlas, a to bych řekl, že je dobrý důkaz. Některé scény jsou vážně neskutečné, jen místy a velmi málo se sklouzne k nablblému humoru. Laťka je položena docela vysoko a producentské společnosti by měli dostat nakopáno za to, že se vykašlali na uvedení "21 Jump Street" v našich kinech, i když premiéra byla původně v plánu. Je to škoda, tahle komedie si to zaslouží, a to nejen kvůli nostalgii. Tahle dvojice policistů vám sedne, budete se smát nebo aspoň usmívat, a i když si na film za chvíli asi už nevzpomenete, pro tu danou chvíli to bude příjemný zážitek.
Hodnocení: 80% za to, že je to mnohem lepší než původní seriál, vtipnější, drsnější a jako bonus se setkáme s oběma hlavními hvězdami seriálu



Kronika rodu Spiderwicků (The Spiderwick Chronicles, 2008)
Další z řady těch filmů, které se dají nazvat jako pohádkové fantasy rodinné příběhy. A zase jednou Freddie Highmore, který zazářil především ve filmu "Karlík a továrna na čokoládu", v poslední době byl pak asi jediným pozitivem dvou pokračování snímku "Arthur a Minimojové". "Kronika rodu Spiderwicků" je vlastně ve skutečnosti hodně podobná filmu "Artur a Minimojové", což je trochu škoda, protože to film docela sráží. Hlavní hrdina, který je tu dvakrát, protože Freddie hraje dvojčata, ale zase objeví něco, co je někde ve světě hned vedle nás, který je ale dost jiný. Počítačové efekty jsou v tomhle případě docela hodně dobré, což docela přidává vyznění fantasy. Když se objeví nějaké ty prvky z pohádek, je to hezký film. Jenže u toho zůstává, je to jen hezký film, který zase nemá tolik čím zaujmout.
Hodnocení: 55% za to, že filmu nechybí představivost, ale na druhou stranu není ničím výjimečný



Green Lantern (Green Lantern, 2011)
Když se měl do kin dostat snímek "Green Lantern", docela jsem se těšil, že se zase rozroste komiksová kinematografie. Green Lantern je navíc z těch hrdinů, kteří u nás nejsou tolik známí, a tak si zasloužil lepší představení, což by dopomohlo i prodejům komiksů, který ku příležitosti uvedení filmu vyšel. Komiks, který vyšel u Crew, byl docela úspěch - mluvím z pohledu kvality, nevím, jak je na tom je nakladatelství z hlediska tržeb - ale pokud se týká filmu... Ne, o úspěchu se hovořit nedá. Green Lantern není nějakou trapnou postavou, ale jedním, z nejoblíbenějších superhrdinů DC Comics. Také patří mezi jedny z nejstarších. Film, který mu byl věnován, je však pořádný brak. Hned na první pohled je poznat, jak je to neskutečně kýčovité, jak všechny ty barvy dávají dohromady jen velkého keramického trpaslíka, kterého si většina z nás nekoupí.  A příběh? Vlastně ani není pořádně o čem mluvit. Hal Jordan se setká s mimozemšťanem, který umírá a v poslední chvíli z něj udělá Green Lanterna, jednoho ze strážců vesmíru. Následuje místy přece jen vtipná sekvence na planetě Oa, což je velitelství Green Lanternů. Jenže film "Green Lantern" vůbec nebyl schopen docenit rozsáhlost univerza. Příběhy Green Lanterna jsou epické, ale tohle je prostě málo. Spousta zelené, ale že by si někdo pohrál se scénářem, to ne. Ryan Reynolds zase jednou ukázal, že nemusí vždycky moc hrát, někdy stačí jeho obličej a tělo. Přísahu jsem si spíš protrpěl, než abych si jí užil.
Hodnocení: 45% za to, že se opět ukázalo, že jedině Batman z DC Comics jde v posledních letech zfilmovat kvalitně


poster

Muži v naději (2011)
Jeden z mála českých filmů, které jsem za poslední rok viděl a snad jediný, na který jsem se šel podívat do kina. To má člověk z toho, že tahá přítelkyni i na filmy, které jí moc nebaví. Ale nakonec jsem vlastně nelitoval. Už předtím jsem viděl "Ženy v pokušení" a film se mi líbil. Zasmál jsem se, nic to ve mně nezanechalo a já mohl jít dál. Podobně je to i s touhle komedií, která vás může potěšit ale několikrát když na ní narazíte v televizi. Četl jsem poměrně dost kritik na "Muže v pokušení" o tom, jak je to prvoplánové, jak je jednoduché dát Čechům to, co chtějí. Sexistický humor, pěkná prsa a normální příběh. No jo, ale když jsou ta prsa tak pěkná?! Vica Kerekes je od přírody obdařená žena a já mám navíc slabost pro rusovlásky. Teď aspoň zjistím, jestli to čte moje přítelkyně tmavovláska. Sluší jí to a chlap Macháčkovi závidí. Žena divačka zase závidí Vice. Ale divák i divačka se u toho smějí. A to je dobře. Lehký film s drobnou tragédií, která trochu zaskočí. Jasně, je to prostě jen komedie, chce lidi rozesmát. O to jde, ne? Ty hloupé kritiky o tom, že to není umění, ty bych nejradši spálil. Jasně, že to není umění, ani seto nechce tvářit jako umění. Je to dobře odvedená komedie, a o to jde. A sakra dobře vydělávající komedie. Umělecké filmy nechte Slámovi a dalším podobným. Mimochodem, jaká je návštěvnost jeho filmů?
Hodnocení: 65% za to, že si prostě myslím, že je to dobrá česká komedie, která člověka pobaví a rozesměje



Arthur a Minimojové (Arthur et les Minimoys, 2006)
Když už jsem se u filmu "Kronika rodu Spiderwicků" zmiňoval o tom, že "Arthur a Minimojové" patří mezi to lepší, co Freddie Highmore jako dětská hvězda natočil, řekl jsem si, že by stálo za to se podívat na celou minimojskou trilogii, kterou Luc Besson - ano, ten Besson, co má na triku takové pecky jako "Leon" nebo "Pátý element" - v novém tisíciletí stvořil. "Arthur a Minimojové" vlastně nejsou vůbec špatným filmem. Je tu vytvořen zajímavý svět maličkých tvorečků, jak se k nim dostat je docela věda, celé to obecně vypadá velmi uvěřitelně, navíc je to v retro stylu, skoro by se trochu chtělo říct, že se Besson inspiroval Burtonem, ale s tím, že se téměř vyvaroval temných barev. I když v podzemí je možné najít místo, kde temnota je. Punc kvality filmu dodávají i skvěle namluvené postavy. Betameche v podání Jimmyho Fallona je skvělý, stejně tak i Selenia, kterou si střihla Madonna. Mezi zvučnými jmény dabérů se objevili i Robert De Niro, Harvey Keitel, David Bowie, David Suchet nebo Jason Bateman. Pro druhý díl se vrátili (z tohoto výčtu) pouze Jimmy Fallon a Snoop Dogg. První díl je určitým způsobem uzavřený, i když je zde otevřený konec pro pokračování. To se ale nikdy konat nemělo. Jako jeden film by to fungovalo dobře, mělo to příjemnou atmosféru, ale jako trilogie je to průšvih.
Hodnocení: 60% za to, že tenhle první díl stál docela za to a měl příjemnou animaci



Arthur a Maltazardova pomsta (Arthur et la vengeance de Maltazard, 2009)
Pro druhý díl se podařilo splašit alespoň ty hlavní herce, bez kterých by to nešlo. Vrátil se Freddie Higmore, jeho babička Mia Farrow, no a pokud se týká těch kreslených, tak ti se vrátili všichni, jen s jinými hlasy. Selenia získala hlas Seleny Gomez, která má blíže ke své postavě i jménem, navíc je stejný ročník jako Freddie Higmore. Maltazard dostal hlas Lou Reeda, což také není k zahození, hlasově se ve filmu projevuje i polovina Black Eyed Peas - Will i Am a Fergie. Proč mluvím tolik o zajímavých hlasech? Protože tenhle film doslova nesnáším. Čekal jsem, jak ten docela zajímavý příběh bude pokračovat, ale místo jakéhokoli pokračování jsem dostal jenom natahovanou kaši, kde se vůbec nic nestane. Celé to stojí na tom, že Maltazard se chce dostat do světa lidí, což se mu nakonec povede, u toho se končí a divák musí čekat na poslední díl. Je to škoda, kdyby se z toho udělala jen duologie, možná by to dopadlo lépe a nemusela z toho být taková prázdná slátanina. Kvůli těm hercům mě to vážně mrzí, i kvůli tomu světu, který vypadal hodně cool, ale "Arthur a Maltazardova pomsta" je naprosto o ničem. A co vlastně má být ta pomsta?
Hodnocení: 25% za to, že tohle je jen most mezi prvním a třetím dílem, kde se nestane vůbec nic



Arthur a souboj dvou světů (Arthur et la guerre des deux mondes, 2010)
Od posledního dílu jsem moc nečekal. Dvojka mě natolik zklamala, že jsem do toho šel skutečně se skepsí. Jestli už si Besson počkal na to, zda mu "Arthur a Minimojové" dost vydělají, to nebyl schopen se aspoň trochu věnovat scénáři, který by nebyl tak stupidní? Když se Maltazard dostane do světa lidí, už to přestává mít své kouzlo, vytratila se ta nádhera animace a prostě mi to k Arthurovi nesedí. Je pořád roztomilejší jako ten pačesatý prcek. Navíc, Freddie Highmore nám přece jen o něco vyrostl a je to na něm poznat. Už není dětská hvězda, chlapec nám už prošel pubertou. Na třetím díle je pozitivní jedna zásadní věc, a to skutečnost, že se příběh konečně uzavřel a já můžu s klidem říct, že jsem viděl všechny díly. Jednička mi zůstane v paměti, ty ostatní vůbec. Je škoda, když vidí člověk takovou zajímavou sérii umřít hned s druhým dílem. Jestli jste se s Arthurem ještě nesetkali, podívejte se na jedničku a zapomeňte, že jsou nějaká pokračování.
Hodnocení: 30% za to, že po prvním filmu jsem doufal v nějaké pořádné zakončení, ale tohle bylo prostě zklamání